Artikel6.5.2022

Anførere hylder Danmarks Bedste Bane: »Hvert et græsstrå er klippet til med en neglesaks«

Brøndby Stadion får masser af roser med fra udeholdenes anførere. Samtidig ærgrer de sig over, at der er så stor forskel på banerne i Superligaen.

Af Martin Dons

- Det er meget, meget simpelt. Det er med afstand den bedste bane, vi har spillet på.

- Du skulle have set vores brasilianske venner. De lyser op og begynder at lave lækkerier, og det er jo det, folk også gerne vil se.

Sådan siger Henrik Dalsgaard, da han skal forklare, hvorfor han og resten af FC Midtjylland-holdet gav banen på Brøndby Stadion – Danmarks Bedste Bane – topkarakter efter deres seneste besøg.

»De hybridbaner, de kan bare noget. Det er jo bare fremtiden. Det er det, alle hold skal stræbe efter«

Henrik Dalsgaard

Han er imponeret over den bane, de kan mønstre på Vestegnen.

- Især her i foråret, hvor vejrforholdene har gjort, at det er svært at få gode baner. Det har de bare modbevist. Hvis man arbejder nok med den, så kan det sagtens lade sig gøre, og de hybridbaner, de kan bare noget. Det er jo bare fremtiden. Det er det, alle hold skal stræbe efter, mener viceanføreren i FC Midtjylland, der bar anførerbindet i opgøret på Brøndby Stadion.

- For det første kan vi sige, at der er masser af græs på. Det er jo en god start. Græsset er så tilpas tæt, at bolden bare kører, og det gør også, at banen bliver fast. Du kan godt have græsbaner, hvor den ender med at blive lidt for blød nedenunder. Den her er dejlig fast. Den er bare god at spille på. Du er aldrig i tvivl om, at du ikke glider. Det er bare godt arbejde.

- Det gør jo bare, at du kan fokusere på at spille fodbold. Du skal ikke fokusere på så meget andet. Du ved, at bolden nok skal komme frem, og du ved, du ikke glider, næste gang du tager et skridt og skal sætte efter en angriber. Det giver bare noget tryghed i din krop og noget ro. Det giver også muligheden for at spille noget god fodbold.

Skal bare nyde at spille

Det tætte græs på plænen i Brøndby har Viborg FF-kaptajn Jeppe Grønning også noteret sig.

- Den var bare en fornøjelse at træde ud på. Meget, meget tæt, men stadig meget hurtig. Det var en perfekt blanding af meget græs og rigtig hurtig. Jeg synes, den var fremragende. Der var ikke noget at sætte på den, siger Grønning.

- Det er jo sådan, fodbold skal spilles. Jeg er med på, vi har nogle forhold i Danmark, der gør, det nogle gange bliver svært at have en god græsbane, men der bliver man bare bekræftet i, at når man kan lave sådan en bane, så er det lige præcis sådan, en bane skal være. Så er det bare at nyde at spille. Man får noget selvtillid, når man spiller på sådan en bane. Man tænker hurtigere og spiller hurtigere, og det gavner kun fodbolden.

»Den er bare passet og plejet helt vildt godt. Hvert et græsstrå er klippet til med en neglesaks«

Vito Hammershøy-Mistrati

Roser er der også fra Randers FC-anfører Vito Hammershøy-Mistrati, der har været på Brøndby Stadion to gange i sæsonen.

- Den står bare snorlige. Da vi spillede der i foråret, var det relativt tidligt på foråret, men den stod snorlige, som den vil gøre i juli eller august. Det var bare en fornøjelse at spille på.

- Den er bare passet og plejet helt vildt godt. Hvert et græsstrå er klippet til med en neglesaks. Det er bare en fornøjelse at spille på den bane, når den er så god. Man må gå ud fra, at det giver nogle bedre kampe i forhold til mange af de andre baner, som har set ret slidte ud i løbet af foråret.

Frustrerende forskel

Netop forskellen på kvalitet af banerne i Superligaen er et irritationsmoment for spillerne.

- Det synes jeg jo næsten er det mest frustrerende. Det er fedt for os andre at se, at det kan lade sig gøre, og det er bare et spørgsmål om at arbejde nok med det, så kan man godt få gode baner i Danmark, siger Henrik Dalsgaard.

For den store forskel på underlaget, spillerne møder i weekenderne, har betydning.

»Det fedeste var, at man bare kunne gå ud og fokusere på at spille fodbold i stedet for at have fokus på banen«

- Det gør, man er nødt til at tilpasse sit spil hele tiden, og det er selvfølgelig lidt ærgerligt. Det fedeste var, at man bare kunne gå ud og fokusere på at spille fodbold i stedet for at have fokus på banen. Jeg er ikke god til at komme med undskyldninger, så det bliver ingen undskyldning, men det er jo en faktor, man bliver nødt til at spille efter, hvis banen ikke er til, at man kan spille ordentlig fodbold.

Vito Hammershøy-Mistrati hæfter sig også ved, at han når hele karakterskalaen igennem på en sæson, fordi kvaliteten på banerne i Superligaen varierer.

- Jeg synes, det er ærgerligt. Jeg synes, at man fra DBU’s side burde pålægge klubberne at bruge et vist antal kroner på at passe og pleje banen. I sidste ende giver det et bedre produkt. Der er selvfølgelig svære betingelser her i Danmark, men jeg synes, at man godt kunne gøre lidt mere i Danmark, siger Vito Hammershøy-Mistrati.