08. 09. 2006

EU-delen i retssagen mod DBU er dømt ude

Spillerforeningens retssag mod DBU fortsætter, efter at Østre Landsret i dag vurderede, at DBU ikke kan stilles til ansvar for regler om træningskompensation for unge spillere. Østre Landsret mener, at FIFA er rette sagsøgte i stedet for DBU.Spillerforeningen lagde i 2003 sag an mod DBU,
- dels fordi Spillerforeningen ikke mener, at DBU kan diktere ansættelsesvilkår for danske fodboldspillere, der er i strid med den overenskomst, Divisionsforeningen har indgået med Spillerforeningen;
- dels fordi Spillerforeningen mener, at reglerne om træningskompensation er i modstrid med EU's regler.

I dag kom Østre Landsret med en afgørelse vedrørende den EU-retslige del af sagen. For at kunne slippe for en retssag valgte DBU 18. marts i år at afskaffe sine regler om træningskompensation. Problemet med denne handling er, at dette ikke ændrer spillernes situation: FIFA’s regler om træningskompensation er stadig gældende i Danmark. Men Østre Landsret købte altså DBU’s argument om, at det ikke er DBU, som skal drages til ansvar for reglerne om træningskompensation.

Østre Landsret har med afgørelsen accepteret, at DBU på denne måde kan vaske sine hænder, og jeg er som formand for Spillerforeningen meget overrasket over afgørelsen. Både DBU og FIFA har erkendt, at reglen om træningskompensation gælder i Danmark, men fordi DBU mange år efter sagsanlægget har ophævet reglen, slipper de nu for at få en retssag på halsen, udtaler Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup.

Savner et ansvar

Spillerforeningens formand giver desuden en skarp vurdering af DBU’s beslutning om at ophæve reglerne for træningskompensation for på den måde at slippe for en retssag:

Jeg mener, det er ansvarsløst, at DBU som det danske FIFA-medlem ikke tager sine pligter alvorligt. Det klæder ikke DBU på denne måde at unddrage de danske spillere en prøvelse af, om reglerne er lovlige. Problemet med dagens afgørelse er jo, at retten ikke har vurderet, om reglen er lovlig eller ej.

Overvejer en ankesag

Vi mener, at DBU og FIFA bør have en interesse i at få det principielle i sagen afklaret, men det har de desværre ikke ønsket. Lige nu overvejer vi derfor i Spillerforeningen sammen med den internationale spillerforening FIFPro, om vi skal anke dagens afgørelse til Højesteret, så sagen kan fortsætte mod DBU. Spillerforeningen vil også overveje, om sagen i stedet skal føres videre mod FIFA, slutter Thomas Lindrup.

Retssagen om, hvorvidt DBU kan diktere ansættelsesvilkår for de danske fodboldspillere fortsætter, og Spillerforeningen regner med en afgørelse i 2007.

For yderligere kommentarer kontakt:

Direktør Mads Øland, tlf.: 23 20 07 15

Formand Thomas Lindrup, tlf.: 22 99 33 73Spillerforeningen lagde i 2003 sag an mod DBU,

Savner et ansvar

Overvejer en ankesag

For yderligere kommentarer kontakt:

Direktør Mads Øland, tlf.: 23 20 07 15

Formand Thomas Lindrup, tlf.: 22 99 33 73