19. 05. 2006

Nej tak til kunstgræs

En undersøgelse blandt Spillerforeningens medlemmer viser, at danske fodboldspillere ikke ønsker kunstgræs som turneringsunderlag. Et massivt flertal på 95 % vil spille kampe på naturligt græs.

- Undersøgelsen viser med al tydelighed, at spillerne synes, at det vil være skadeligt at tage bare det mindste skridt i retning af at afvikle kampe på kunstgræs. Hvis man gør det, vil vi hurtigt ende med at skulle spille og træne på kunstgræs 365 dage om året. Når ingen endnu kender risikoen ved så intens brug, vil det være en kæmpe risiko at løbe på spillernes vegne, udtaler Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen.

DBU er som turneringsansvarlig midt i en beslutningsproces om, hvorvidt kunstgræs skal benyttes som underlag i turneringskampe. Spillerne har i undersøgelsen sagt klart nej tak.

En splittet turnering
Undersøgelsen afdækker desuden, hvorvidt Danmarksturneringen skal være sammensat af klubber, der spiller på kunstgræs, mens andre spiller på naturligt græs, eller om alle kampe i fremtiden skal afvikles på kunstgræs.

Det står klart, at spillerne ikke kan acceptere at skulle spille kampe på skiftende underlag. 77 % af spillerne anser det således for urimeligt, at turneringen bliver en opdelt størrelse, hvor kun nogle klubber spiller deres hjemmekampe på kunstgræs. Det er med andre ord et spørgsmål om alt eller intet for fremtidens turneringsfodbold.

- Det er åbenlyst, at bryder man den første barriere og lader én klub spille kampe på kunstgræs, vil vi pludselig stå med en turneringsplan, hvor der vil være milevidt mellem de enkelte holds måder at spille fodbold på. Det vil reelt svare til, at man beder spillerne spille to vidt forskellige typer fodbold i én turnering, siger Thomas Lindrup.

Flere skader og dårligere fodbold
Årsagen til den klare modstand skal findes i en frygt for flere skader og en modvilje mod fodboldspillets natur på kunstgræs.

- Her i opstarten har vi vekslet en del mellem græs og kunstgræs alt efter vejret, og hver gang vi er kommet tilbage til kunstgræs, er der sket skader på fx lyske og ryg. Jeg ser kunstgræs som en nødløsning for græs om vinteren, siger Peter Graulund, AGF.

Undersøgelsen viser, at 80 % af spillerne lige som Peter Graulund har oplevet, at træning på kunstgræs giver en øget belastning i forhold til naturligt græs.

Mens spillernes svar er et nej, der ikke er til at misforstå, er der dog udbredt opbakning til at øge brugen af kunstgræs i vinterens sæsonpause. Undersøgelsen viser, at det faktisk er et ønske blandt spillerne, at der bliver anlagt langt flere kunstgræsbaner, end der er i øjeblikket. De klimatiske forhold i Danmark gør, at spillerne har et realistisk forhold til nødvendigheden af kunstgræs i opstartsfasen om vinteren. Fx anser 2/3 af spillerne Royal League som en udmærket turnering at afvikle på kunstgræs.

Udover den øgede risiko for skader oplever spillerne også en spillemæssig forskel, når kunstgræs tages i brug.

- Jeg har altid spillet på græs, og det vil jeg fortsætte med. Det kunstige underlag giver nogle anderledes boldbevægelser, hvor spillet kommer under alt for ordnede forhold. Det er bestemt ikke positivt for underholdningsværdien, siger Michael Gravgaard, FCK.

De øvrige spillere deler Michael Gravgaards mening, idet over 70 % af spillerne har svaret, at fodbold på kunstgræs er enten ”dårligere” eller ”meget dårligere” end på naturligt græs.

For yderligere kommentarer kontakt:
Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen
Tlf.: 22 99 33 73

En splittet turnering

Flere skader og dårligere fodbold

For yderligere kommentarer kontakt:
Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen
Tlf.: 22 99 33 73