28. 11. 2008

Bred opbakning til Thomas Lindrup efter Hvidovres bortvisning

På baggrund af Hvidovre Fodbold A/S' bortvisning af Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, i går aftes, torsdag den 27. november, har Thomas Lindrup og Spillerforeningen modtaget bred støtte og opbakning fra omverdenen. Foto: © Per Kjærbye.

Således udtaler LO's formand Harald Børsting: Det er ikke set i nyere tid, at en arbejdsgiver bortviser en forbundsformand under LO for at udføre faglige aktiviteter. Derfor vil jeg følge sagen meget nøje, og det er min klare forventning, at sagen bliver løst til det bedste, når Spillerforeningen og Divisionsforeningen mødes til mæglingsmøde.

Selve grundlaget for den danske model er, at man har ret til at organisere sig. Derfor er det naturligvis helt uacceptabelt, at Spillerforeningens formand bortvises på den konto. Bortvisninger af den type er jo noget, som forekom på arbejdsmarkedet for 100 år siden, da der slet ikke var ordnede forhold.

Torben Vinther, formand for Håndbold Spiller Foreningen, siger: ”Det er med beklagelse, vi i Håndbold Spiller Foreningen har måttet konstatere, at Thomas Lindrup er blevet bortvist på så useriøst et grundlag. Vi har set begrundelserne for bortvisningen, og kan konstatere, at de på ingen måde kan retfærdiggøre en bortvisning.

Slipper klubben af sted med dette, afliver man alle muligheder for at spillerne kan få indflydelse på egne arbejdsvilkår, som man har som medarbejder i alle andre brancher. Det vil være altødelæggende og er imod hele grundideen i fagforeningstanken og den danske model.

Håndbold Spiller Foreningen giver Thomas og hans familie den største opbakning og håber, at Hvidovre Fodbold A/S kommer til at bøde for den utilstedelige behandling af Thomas Lindrup.

Bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, Allan Olesen, fra Vejle BK, udtaler: ”Jeg er meget rystet over sagen, og er helt overbevist om, at Hvidovre ikke kan få noget som helst positivt ud af den. Hvis det at opfordre spillere til at melde sig ind i en fagforening, er fyringsgrundlag, så skulle jeg selv være blevet fyret mange gange. Jeg kan kun understrege, at jeg tager kraftigt afstand fra Hvidovres beslutning.

Det er fuldstændigt vanvittigt, hvis der skulle være et problem i, at en spiller bliver medlem af en hvilken som helst fagforening. Thomas har jo ikke opfordret spillerne til at gå imod klubbens interesser, tværtimod. Han har selvfølgeligt fortalt spillerne om fordelene ved at have Spillerforeningen i ryggen, der gør et fantastisk stykke arbejde med alt fra pensionsforhold til kontraktforhandlinger. Men Spillerforeningen skal ikke ses som en trussel mod klubberne, som det lader til er Hvidovres opfattelse.

For yderligere oplysninger kontakt:

Louise Høst, kommunikationschef i LO, tlf. 27 22 09 55

Torben Vinther, formand for Håndbold Spiller Foreningen, tlf. 20 21 00 11

Allan Olesen, bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, tlf. 40 83 53 66

For yderligere oplysninger kontakt:

Louise Høst, kommunikationschef i LO, tlf. 27 22 09 55

Torben Vinther, formand for Håndbold Spiller Foreningen, tlf. 20 21 00 11