26. 11. 2008

Vigtig sejr: Springerknæ anerkendes som erhvervsskade

Erhvervssygdomsudvalget og Arbejdsskadestyrelsen har i dag godkendt det såkaldte springerknæ som en arbejdsskade. Afgørelsen betyder, at der, også for fodboldspillere, vil være lettere vej til erstatning og godtgørelse i tilfælde af kronisk springerknæ.

Afgørelsen kommer til at have indvirkning på de skadessager, der allerede er i gang, og som Spillerforeningen fremover vil føre. Direktøren for Spillerforeningen, Mads Øland, udtaler sig:

Det er en vigtig sejr endeligt at få anerkendt springerknæ som en følgeskade af hård træning. Vi har indtil videre brugt utroligt lang tid på at bearbejde de tunge sager. Nu lysner det for dem, som har fået ødelagt deres fodboldkarrierer af springerknæ, og som kæmper med at få erstatning. Samtidig kan vi fremover hurtigere få afklaret situationen for de spillere, som vi i fremtiden vil hjælpe.

For at få anerkendt springerknæ som en arbejdsskade kræver det, at man mindst har haft tolv spille- eller træningstimer pr. uge. Men der kan også være tale om otte trænings- eller spilletimer kombineret med vægttræning i fem timer eller spil på hårdt underlag. Træningen skal samtidig have stået på i minimum en måned.

Den principielle afgørelse er sket på baggrund af en hollandsk videnskabelig udredning af springerknæ i volleyball og basketball og dokumentation fra den udredning er nu til nytte i skadessager i andre sportsgrene. Afgørelsen ses som en fordel for alle implicerede parter i skadessager, fordi der nu er banet vej for et kortere forløb.

Hvis man tidligere har anmeldt springerknæ som en skade, men har fået afslag, er det med afgørelsen nu muligt at tage sagen op igen, så længe skadesanmeldelsen er sket efter 1. januar 2005.

Kontakt Spillerforeningens direktør, Mads Øland , på tlf. 23 20 07 15 for yderligere oplysninger eller læs nærmere om Arbejdsskadestyrelsens afgørelse her.