19. 11. 2010

FIFPro sikres stærk europæisk platform

FIFPro, UNI Europa og ETUC har i dag i Bruxelles indgået et samarbejde om at forsvare fodboldspilleres og andre sportsudøveres fundamentale demokratiske og sociale rettigheder i EU.

Foto © FIFPro - Fra venstre mod højre: Walter Palmer (generalsekretær i EU Athletes), Simon Taylor (EU Athletes), Bernadette Ségol (regionalsekretær i UNI Europa), John Monks (generalsekretær i ETUC), Mads Øland (direktør i Spillerforeningen) og Theo van Seggelen (generalsekretær i FIFPro).

Aftalen danner rammen om en stærk fælles platform, som FIFPro kan arbejde ud fra inden for EU.

Den internationale spillerforening, FIFPro, UNI Europa og det europæiske forbund for fagforeninger, ETUC, har indgået et samarbejde om at forsvare fodboldspilleres rettigheder i EU, herunder retten til at danne foreninger, retten til fri bevægelighed, retten til frit at kunne vælge arbejdsgiver mv.

Derudover omhandler samarbejdet også at sikre spillerne, ift. at de kun i en kort periode kan udføre deres hverv.

Samarbejdet danner en stærk europæisk platform for FIFPro og giver en række fordele, herunder:

• Ekspertise i områder såsom Social Dialogue (diskussioner og forhandlinger mellem arbejdsgivere og ansatte i EU), europæisk arbejdsret og europæisk politik
• Støtte inden for europæiske institutioner og andre relevante organisationer såsom Europaparlamentet, Europakommissionen og Europarådet
• Fælles projekter, herunder promovering af Social Dialogue, kapacitetsudbygning og udbygning af viden omkring arbejdsmæssige emner

Theo van Seggelen, generalsekretær i FIFPro, udtaler:
”FIFPro lægger stor vægt på EU-lovgivningen, og aftalen med ETUC og UNI Europa sikrer os stærke partnere og en solid platform i kampen for medlemmernes rettigheder. EU er utrolig vigtig for fodbolden, og derfor har samarbejdet stor betydning både for fodboldspillere i Europa men også i resten af verden.”

Bernadette Ségol, regionalsekretær i UNI Europa, tilføjer:
”Vi er meget glade for aftalen med FIFPro og fodboldspillerne. Vi glæder os til at assistere FIFPro på samme måde, som vi assisterer EU Athletes.”

John Monks, generalsekretær i ETUC, udtaler:
”ETUC er begejstrede for at kunne indlemme UNI Europa i samarbejdet mellem os og FIFPro. Vi ser frem til samarbejdet og at kunne danne en stærk front for at forsvare fodboldspillernes og andre sportsudøveres basale rettigheder.”

European Professional Sportspeoples’ Forum
Aftalen inkluderer også et samarbejde om the European Professional Sportspeoples’ Forum hvor det første forum vil blive afholdt i januar 2011. Parterne samarbejder om at organisere et årligt forum for alle nationale og internationale foreninger for professionelle sportsudøvere i Europa. Forummet bliver en vigtig begivenhed for sportsudøvere i Europa med deltagelse af alle betydningsfulde foreninger. The European Professional Sportspeoples’ Forum vil komme med fælles udtalelser om EU-relevante problemstillinger, der har betydning for professionelle sportsudøvere.

Nyt FIFPro-kontor i Bruxelles
FIFPro indvier et nyt kontor i foråret 2011 hos UNI Europa i Bruxelles, som vil blive omdrejningspunktet for det nye samarbejde.

FIFPro
FIFPro er den verdensomspændende repræsentative organisation for alle professionelle fodboldspillere – Mere end 50.000 i alt. FIFPro har eksisteret siden 1965 og har i dag 41 medlemslande, 6 ansøgerlande og 9 lande under betragtning.

FIFPro Division Europe er den europæiske afdeling af FIFPro med 22 medlemslande.

UNI Europa
UNI Europa er en europæisk forening af fagforeninger. Den samler fagforeninger i bl.a. service sektoren fra 50 forskellige lande. Med over 320 tilknyttede fagforeningsorganisationer repræsenterer UNI Europa 7 millioner arbejdere.

ETUC – Det europæiske forbund for fagforeninger
ETUC blev grundlagt i 1973 for at promovere arbejderes interesser på europæisk niveau og for at repræsentere dem i EU-institutioner. ETUC er en af de europæiske partnere inden for socialt arbejde og er anerkendt af EU, Council of Europe og af den europæiske frihandelsorganisation (EFTA) som den eneste repræsentant på tværs af fagforeningsorganisationer og sektorer på europæisk plan.

EU Athletes
EU Athletes, den europæiske forening for elitesportsudøvere, er en forening af uafhængige foreninger for elitesportsudøvere over hele Europa med medlemmer fra 15 europæiske lande, der repræsenterer over 25.000 professionelle sportsudøvere.

For yderligere oplysninger, kontakt Mads Øland, direktør i Spillerforeningen på tlf. 23 20 07 15.

Theo van Seggelen, generalsekretær i FIFPro, udtaler:

Bernadette Ségol, regionalsekretær i UNI Europa, tilføjer:

John Monks, generalsekretær i ETUC, udtaler:

European Professional Sportspeoples’ Forum

Nyt FIFPro-kontor i Bruxelles