Artikel24.11.2011

Landstræner bør tage afstand fra racisme

Morten Olsen har udtalt, at racistiske kommentarer under kampe er udtryk for menneskelige fejl. Kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort opfordrer landstræneren til i stedet at tage klar afstand fra racisme.

I en artikel i BT nedtoner landstræner Morten Olsen racisme på fodboldbanerne som en naturlig ting, der kan ske i kampens hede. Kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort stiller sig uforstående over for holdningen og ser hellere, at Morten Olsen tager klar afstand fra racisme:

Jeg ser det som en fejl, at landstræneren melder sådan noget ud. Vi tager klart afstand fra racisme, og det bør Morten Olsen også gøre. Racisme findes desværre i fodbold, og derfor bør spillere og ledere stå imod problemet i stedet for at bagatellisere det,” siger projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen.

At racisme findes i fodbolden bekræftes af, at det er fodboldspillerne selv, der går forrest i Giv Racismen Det Røde Kort. Det viser ikke bare, at der er et problem, men også at der er en vilje blandt spillerne til at bekæmpe det,” siger Simon Christensen.

Morten Olsens kommentarer kommer efter en mediestorm mod Sepp Blatter efter lignende udtalelser. Reaktionerne fra omverdenen førte til, at FIFA-præsidenten trak sine udtalelser tilbage om, at racisme stort set ikke findes i fodbold, og at det er nok at give hånd bagefter, hvis det forekommer under kampe.

Her gik flere engelske topspillere, bl.a. Rio Ferdinand og David Beckham, ud og kritiserede holdningen. Det samme gjorde den internationale spillerforeningen, FIFPro, og de skandinaviske Giv Racismen Det Røde Kort-kampagner blandt mange andre.