Artikel23.9.2011

Orden i kontrakterne er klubbens ansvar - Ikke spillerens

Lyngby BK er blevet tildelt en pointstraf for en tillægsaftale indgået med Lasse Rise, som ikke er blevet godkendt af DBU. Samtidig har Lasse Rise fået en bøde på 10.000 kr. Men en spiller må aldrig kunne straffes for administrativt rod i klubben.DBU’s disciplinærudvalg har fratrukket Lyngby BK tre point og givet en bøde på 75.000 kr. til klubben som følge af, at en tillægsaftale med Lasse Rise ikke er blevet godkendt af DBU. Men Lasse Rise selv er også blevet straffet, idet han har fået en bøde på 10.000 kr.

En straf som direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, er uenig i: ”Det er en urimelig straf til Lasse Rise. En spiller må ikke kunne belastes af administrativt rod i klubben. Det er klubbernes opgave at indsende til godkendelse i DBU. Vi vil nu bede om et møde med DBU, hvor vi drøfter reglernes forståelse.

Spillerforeningen savner samtidig en klar udmelding fra DBU’s side om, at man kun er spilleberettiget, hvis man har en fuldt godkendt kontrakt. Denne afgørelse manglede også i sagen med Kim Aabech. Spillerforeningen deler i den forbindelse de holdninger, som Jens Bertel Rasmussen, der er jurist og tidligere formand for DBU’s disciplinærudvalg, giver udtryk for i dagens udgave af Jyllands Posten. Læs artiklen her.

Ligeledes savner Spillerforeningen en stillingtagen til, hvordan sådanne forhold, som afsløret i Lyngby BK, spiller sammen med licensreglerne for Superligaen.

For yderligere oplysninger kontakt direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, på 23 20 07 15.

På billedet: Birger Jørgensen, Lyngby BK’s tidligere sportschef – Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dkDBU’s disciplinærudvalg har fratrukket Lyngby BK tre point og givet en bøde på 75.000 kr. til klubben som følge af, at en tillægsaftale med Lasse Rise ikke er blevet godkendt af DBU. Men Lasse Rise selv er også blevet straffet, idet han har fået en bøde på 10.000 kr.