Artikel5.4.2011

Thomas Lindrup: Stødt over ultimatum til håndboldpiger

Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, er fortørnet over Dansk Håndbold Forbunds (DHF) ageren over for kvindelandholdsspillerne i sagen om en ny landholdsaftale. Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dkDHF har givet et ’take it or leave it’-tilbud til spillerne på kvindelandsholdet om en 48-procents nedgang i vederlaget.

Thomas Lindrup er fortørnet over fremgangsmåden: ”Spillerforeningen bakker helt og holdent op om de kvindelige håndboldspilleres nej til DHF’s ultimatum om en ny landholdsaftale. Det er helt uacceptabelt at blive mødt med et valg om enten/eller på denne måde, og det støder mig som fagforeningsmand,” siger han.

Spillerforeningens formand fortsætter: ”DHF burde i stedet lægge op til en åben dialog, hvor de anerkender håndboldpigernes værdi og giver dem den respekt, de fortjener. Sammen med håndboldherrerne er det dem, der skaber mest værdi for dansk håndbold.

Jeg har ikke forståelse for de spillere, der på trods af kollektivets beslutning om at stå sammen imod de uacceptable krav fra DHF, alligevel vælger at stille sig til rådighed for landsholdet. I en situation, som den håndboldspillerne står i nu, er det alfa og omega, at man står sammen som en enhed og holder fast i sin ret,” slutter Thomas Lindrup.

Udover at give sin støtte til håndboldspillerne har Spillerforeningen besluttet at stille viden og ressourcer til rådighed for Håndbold Spiller Foreningen i sagen. Spillerforeningen vil ligeledes være repræsenteret ved Håndbold Spiller Foreningens informationsmøde på torsdag for at vise sin støtte. Dette inkluderer fremmøde fra flere medlemmer.