Artikel12.9.2012

Tidligere Brøndby-spillere glade for kendelse - Spillerforeningen taknemmelig

Sagen om pension og feriepenge mod Divisionsforeningen og Brøndby IF omhandlede tre prøvesager for de tidligere Brøndby-spillere Thomas Rasmussen, Peter Madsen og Martin Ericsson. Spillerne er glade for sagens udfald, Spillerforeningen taknemmelig.

Fodboldens Voldgiftsret meddelte i går sin kendelse i sagen om manglende feriepenge, pension mv. Afgørelsen er en sejr for spillernes overenskomstsikrede ret, og Thomas Rasmussen udtaler:

- Jeg er meget tilfreds med kendelsen, som giver os, hvad vi har ret til, og jeg vil godt sende en tak til Spillerforeningen for at have ført sagen for os.

Thomas Rasmussens glæde deles af Peter Madsen:

- Nu har Fodboldens Voldgiftsret truffet afgørelse i en principiel sag, der vedrører mange spillere. Det har været et langt forløb, hvor jeg har været involveret i ca. to år, så jeg er glad for, at sagen nu er afsluttet, og at der fremover vil være helt klare retningslinjer for både klubber og spillere, siger han med henvisning til sagens karakter.

Kendelsen er nemlig principiel og har betydning for omkring 1.500 spillere, der har spillet eller spiller i Danmark. Thomas Lindrup sender i den forbindelse roser tilbage til de tre tidligere Brøndby-spillere:

- Det er flot af de tre, at de har turdet stille sig op og kæmpe for overenskomsten på vegne af rigtigt mange spillere herhjemme. Husk på, at en fuldtidsspiller på mindstelønnen på 17.400 kr. om måneden også er sikret pension og feriepenge med denne kendelse. Ting der er helt elementære for andre lønmodtagere, siger Spillerforeningens formand.

Overenskomsten sikrer bl.a. spillerne 12,5 % i feriepenge af bonus og enkeltbetalinger og 4,8 % i pension. Dette er ufravigeligt aftalt. Klubberne har pligt til at sikre, at ALLE spillere får dette. Klubben må ikke forhandle disse overenskomstmæssige rettigheder væk i en aftale med spillerne.

Spillerforeningen er taknemmelig for, at de tre tidligere Brøndby-spillere har stillet sig frem på vegne af fodboldspillerne i Danmark. Vi har bedt netop disse tre spillere om at stille sig frem, fordi de har erfaringen og evnen til at klare presset. Spillerforeningen har hele tiden været bevidste om, at de tre spillere ville blive kritiseret voldsomt på et tidspunkt, fordi de har været nogle af de mest vellønnede i Danmark. Det gør deres indsats endnu mere misundelsesværdig.

Fakta – Aktuelle mindstelønssatser

• Bibeskæftigede: kr. 2.900,00