Artikel10.11.2012

Topspillerne uddeler røde kort imod racisme

Giv Racismen Det Røde Kort støtter op om FARE Action Weeks og laver markeringer imod racisme både denne og næste søndag på en række fodboldstadioner landet over.

På søndag den 11. november vil budskabet om at give racismen det røde kort blive markeret på Silkeborg Stadion, hvor Brøndby IF kommer på besøg. Der vil være samme dagsorden på TRE-FOR Park, hvor OB tager imod SønderjyskE.

OB’s anfører, Anders Møller Christensen, mener, at det er en vigtig kampagne at bakke op om:

- Det er helt afgørende at tage afstand fra den racisme, der desværre kommer frem med jævne mellemrum – både i fodbold men også uden for stadion. Derfor giver vi på søndag racismen det røde kort, udtaler OB-anføreren.

Derudover vil kampagnen blive markeret søndag den 18. november på Lyngby Stadion, hvor AB kommer på besøg og i Parken, hvor FC Midtjylland skal møde FC København.

FARE (Football Against Racism in Europe) kæmper imod racisme i europæisk fodbold og arrangerer årligt FARE Action Weeks, der gør opmærksom på problemerne med racisme og diskrimination i fodbold.

Giv Racismen Det Røde Kort under Spillerforeningens CSR-initiativ, Player Social Responsibility, har gennem flere år deltaget ved FARE Action Weeks og har igen i år markeringer fra 1. Division til Superligaen.

Der er desværre utallige eksempler på, at racisme og diskrimination stadig foregår i fodboldverdenen: Der blev råbt abelyde efter Patrick Mtiliga i Danmarks landskamp mod Bulgarien, og en Chelsea-fan lavede abegestikulationer rettet mod Manchester Uniteds Danny Welbeck. Disse er blot nogle af de eksempler, der gør, at Giv Racismen Det Røde Kort fortsat markerer sig og støtter op om FARE Action Weeks.

Giv Racismen Det Røde Korts markeringer:
Silkeborg – Brøndby IF (søndag den 11. november)
OB – SønderjyskE (søndag den 11. november)
FC København – FC Midtjylland (søndag den 18. november)
Lyngby - AB (søndag den 18. november)