Artikel24.2.2012

Uddannelse flyttes online for elitesportsudøvere

Study4player lancerer et nyt uddannelsesinitiativ, Study4player Online Academy, der sætter fokus på relevante online uddannelser til elitesportsudøvere og giver udøverne muligheden for at uddanne sig online, uden at det tager fokus fra sporten.

Study4player, der til dagligt rådgiver og hjælper elitesportsudøvere med at uddanne sig ved siden af sporten, har i samarbejde med en række danske uddannelsesinstitutioner netop lanceret et nyt uddannelsesinitiativ, Study4player Online Academy:

- I Study4player har vi konstateret, at fleksibilitet på fremmøde kan være afgørende for elitesportsudøveres muligheder for at få en uddannelse. Onlineuddannelse er simpelthen blevet mere og mere efterspurgt blandt udøverne. Derfor har vi kontaktet udvalgte udbydere af onlineuddannelser for en positiv dialog om elitesportsudøvernes behov for fleksibilitet, samt for at synliggøre de attraktive onlineuddannelser for denne gruppe, fortæller direktør i 4player, Rasmus N. Haagensen om baggrunden for initiativet.

Fleksible uddannelsesmuligheder til elitesportsudøvere er ikke et nyt fænomen, og Study4player samarbejder i forvejen med landets universiteter og uddannelsesinstitutioner omkring fleksibilitet til udøverne på de traditionelle uddannelser. Ved at kombinere denne fleksibilitet med online uddannelse, kommer man skridtet nærmere nogle optimale uddannelsesforhold for mange udøvere, hvor sporten har 1. prioritet i hverdagen. Derfor har der også allerede i lanceringsfasen af Study4player Online Academy været stor interesse for initiativet:

- Der skal ikke herske tvivl om, at fodbolden har mit primære fokus. Det er jo ikke blot min interesse, men også mit fuldtidsjob og min levevej. Omvendt vil jeg også gerne forberede mig til en dag at kunne arbejde bag kulissen i sportens verden, når min aktive fodboldkarriere engang slutter. Derfor er jeg super glad for muligheden for at uddanne mig online og på fleksible vilkår, så jeg i højere grad kan passe studiet ind efter fodbolden, siger fodboldspiller i AaB, Rasmus Würtz.

Uddannelsesinstitutionernes imødekommenhed og forståelse for elitesportsudøveres specielle situation er altså hele hjertet i initiativet og afgørende for, at udøverne kan få de to verdener til at spille sammen.

Study4player Online Academy tæller ved lancering følgende fem online uddannelsesmuligheder:

• Fysioterapeut på UCC Nordsjælland
  • Sport Management på UCN, University College Nordjylland
  • Personlig kommunikation og branding på IBC Kurser, Kolding
  • Hf enkeltfag på VUC Sønderjylland
  • Lærer på UC Syddanmark

Study4player vil fremadrettet indgå positiv dialog med landets universiteter og uddannelsesinstitutioner om at udbyde flere online tilbud gennem Study4player Online Academy.