Artikel5.12.2013

De nominerede til Årets Fodboldspiller 2013 er på plads

Peter Ankersen, Daniel Agger, Christian Eriksen, Jores Okore, og Martin Braithwaite er alle nominerede til prisen som Årets Fodboldspiller 2013.De nominerede bærer i år præg af, at fire af de fem spiller i udenlandske klubber – heraf tre i den engelske Premier League. Kun Peter Ankersen spiller i den hjemlige Superliga. Desuden har alle spillerne igen i år været aktuelle på det danske A-landshold.

Esbjerg fB’s faste højre back, Peter Ankersen, er i år nomineret til Årets Fodboldspiller. Peter har været en af de bærende kræfter på holdet fra det vestjyske og har haft en stor del i Esbjergs succes i europæisk fodbold i denne sæson. På landsholdet har Ankersen også gjort en god figur og ligner manden, der bliver fast mand på højre back for landsholdet i fremtiden.

Han er dog oppe imod den danske landsholdsanfører fra Liverpool FC, Daniel Agger, der så sent som sidste år tog titlen som Årets Fodboldspiller.

Christian Eriksen er også genganger blandt sidste års nominerede. Christian har siden sit skifte fra den hollandske hovedstadsklub Ajax Amsterdam til London-klubben Tottenham Hotspur bevist, at han kan være med blandt de bedste spillere i Europa.

Jores Okore er, ligesom Christian Eriksen, skiftet til den engelske Premier League i denne sæson. Jores havde med gode præstationer i FC Nordsjælland gjort udlandet opmærksom på sine evner, hvilket sikrede ham et skifte til Birmingham-klubben Aston Villa i 2013. Okore fik sin debut den 21. august ude mod Chelsea, men løb uheldigvis ind i en knæskade efter kun tre kampe for klubben.

De nominerede tæller i år også Toulouse-spilleren Martin Braithwaite. Martin har i 2013 skiftet fra dansk til fransk fodbold, hvor han omgående har spillet sig til en fast plads i startopstillingen, hvilket også har sikret ham spilletid på det danske A-landshold.

Fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle vil nu gå i gang med at stemme på deres favorit. Vinderen kåres ved SPORT 2013 på DR den 4. januar.

Peter Ankersen
Fødselsdato: 22-09-1990