Artikel2.4.2013

Europæisk fodbold sammen imod bagmænd til matchfixing

Den europæiske fodboldfamilie blæser sammen til angreb mod matchfixing og opfordrer europæiske lande til at lovgive imod den organiserede kriminalitet. Matchfixing starter aldrig hos spilleren.De nationale fodboldforbund (UEFA), klubberne (ECA), ligaerne (EPFL) og spillerne (FIFPro Division Europe) er i en hensigtserklæring gået sammen om at beskytte fodboldens integritet og bekæmpe matchfixing i Europa.

En del af hensigtserklæringen er en konkret plan til bekæmpelsen af aftalt spil, hvor indholdet koncentrerer sig om uddannelse, forebyggelse, overvågning og disciplinære sanktioner. Planen vil blive implementeret i alle europæiske medlemslande og bygges på nultolerance over for matchfixing.

- Det, der gør hensigtserklæringen unik, er det faktum, at alle interessenter i europæisk fodbold for første gang bekræfter, at problemet med matchfixing dækker over hele fodboldfamilien, og at det ikke alene er en spillers problem, siger Theo van Seggellen, der er generalsekretær i FIFPro Division Europe.

- Matchfixing starter ikke med spilleren. Jeg har aldrig hørt om en spiller, der tager initiativet til at manipulere en fodboldkamp. Vi må koncentrere os om de mennesker, der står bag. Det er dem, der organiserer matchfixing, spillerne er ofte ofre, fortsætter han.

Partnerne vil gå sammen om et etisk regelsæt, der skal følges af spillere, dommere, officials og administrative medarbejdere. Tæt samarbejde og informationsudveksling mellem politiet, efterforsknings- og anklagemyndigheden, sportsorganer og spilselskaber er desuden essentielt til bekæmpelse af problemet.

Alle fire organisationer er dog enige om, at de alene ikke har midlerne eller beføjelserne til at tackle et problem, der ofte involverer kriminelle organisationer. ”Sportssvindel” skal derfor anerkendes som en specifik lovovertrædelse i de enkelte europæiske lande.