Artikel10.12.2013

Superliga-anførerne foretrækker græsset i Midtjylland

Anførerne i Superligaen har i samarbejde med Spillerforeningen afgivet stemmer til Danmarks Bedste Bane i sæsonen 2013/14. Efter en endt efterårssæson ligger FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena, helt i front.Med en overvintring på Superligaens førsteplads har ulvene fra FC Midtjylland opnået stor succes ude på banen i denne efterårssæson – og netop banen kan have del i succesen. MCH Arena ligger nemlig helt i toppen i kampen om den ærefulde titel som Danmarks Bedste Bane med et gennemsnit på hele 4,30 efter de første 18 runder.

Stillingen i toppen er tæt, hvor forskellen mellem den bedste og næstbedste bane ligger på blot 0,30. OB’s bane på TREFOR Park er med et gennemsnit på 4,00 ikke langt fra toppen og indtager andenpladsen foran AaB’s hjemmebane på Nordjyske Arena, der har et gennemsnit på 3,90.

I tabellens tunge ende ligger kunstgræsbanen på Farum Park, som er FC Nordsjællands hjemmebane. Efter ti hjemmekampe har banen i det nordsjællandske kun samlet et gennemsnit sammen på 1,50 og ligger dermed klart sidst i tabellen. De anførere, der har besøgt Farum Park, har således uddelt dumpekarakterer til det kunstige underlag i Nordsjælland.

Danmarks Bedste Bane – Stilling efter efterårssæsonen:
1. FCM (4,30 efter ti kampe hjemmekampe)
2. OB (4,00 efter otte hjemmekampe)
3. AaB (3,90 efter ti hjemmekampe)
4. FC Vestsjælland (3,88 efter otte hjemmekampe)
5. FCK (3,70 efter ti hjemmekampe)
6. Viborg FF (3,75 efter otte hjemmekampe)
7. SønderjyskE (3,56 efter ni hjemmekampe)
8. Brøndby IF (3,50 efter otte hjemmekampe)
9. Esbjerg fB (3,44 efter ni hjemmekampe)
10. AGF (3,38 efter otte hjemmekampe)
11. Randers FC (2,70 efter ti hjemmekampe)
12. FC Nordsjælland (1,50 efter ti hjemmekampe)

Den nuværende stilling er foreløbig, og den endelige vinder af Danmarks Bedste Bane findes først, når samtlige hold har spillet 15 hjemmekampe.

Udvalgt statistisk

• Den højest rangerede runde var første runde i efterårssæsonen, der blev spillet i slutningen af juli, hvor der blev uddelt hele fire 5-taller. Gennemsnittet for første runde nåede derfor op på hele 4,67.
  • Den laveste rangerede runde var 18. runde i sæsonen, hvor gennemsnittet kun nåede op på 2,33 pr. kamp.
  • FC Nordsjælland har i løbet af ti hjemmekampe modtaget seks 1-taller og ikke en karakter, der er højere end tre. Det gør dem til den absolut dårligst rangerede bane med et gennemsnit på 1,50.
  • FC Nordsjællands kunstgræsbane er den eneste bane, der er blevet tildelt et 1-tal ud af Superligaens 12 hjemmebaner.
  • Det samlede gennemsnit for alle klubber ved sæsonafslutning er 3,44.