Artikel2.6.2014

Divisionsforeningen vil kraftigt forringe ny overenskomst

Divisionsforeningen optræder aggressivt, og deres oplæg til en ny overenskomst er reelt en afvikling af det nuværende system. Spillerforeningen afviser, at den nuværende overenskomst skulle være uklar.Divisionsforeningens udmeldinger om, at de vil forbedre forholdene for spillerne i den nye overenskomst er langt fra virkeligheden. Patrick Kristensen, der er en del af Spillerforeningens forhandlerteam og bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, forklarer:

- Divisionsforeningen er aggressive. Først opsiger de overenskomsten, dernæst sender de et overenskomstforslag til os med voldsomme forringelser, og så varsler de konflikt.

Han fortsætter:

- Det er ikke korrekt, når Divisionsforeningen oplyser, at de ikke vil forringe spillernes vilkår. Der er tale om kraftige forringelser og reelt set en afvikling af det nuværende overenskomstsystem. Divisionsforeningen vil have, at klubberne selv skal kunne bestemme, om de vil være en del af overenskomsten, og spillerne vil også kunne blive presset til ikke at være omfattet af den. Vi føler os ærligt talt ført bag lyset.

I dag omfatter overenskomsten obligatorisk alle kontraktklubber og dermed alle de ansatte spillere. Divisionsforeningen vil fremover have en tiltrædelsesoverenskomst i to lag. Først skal klubberne kunne tage stilling til, om de vil være en del af overenskomsten, når den er indgået. Risikoen er, at mange klubber i så fald ikke vil tilslutte sig overenskomstsystemet fremadrettet. Herefter skal den enkelte spiller kunne fravælge, at hans kontraktforhold bliver en del af overenskomsten. Risikoen her er, at spillere som den svage part i kontraktforhandlinger presses til ikke at være omfattet af overenskomsten.

Divisionsforeningen har desuden tegnet et billede af, at den nuværende overenskomst er uklar, men dette er ikke sandt. Fx indeholder overenskomsten en obligatorisk pensionsordning, som rigtig mange spillere til trods ikke har fået tegnet. Der skulle en sejr til ved Fodboldens Voldgiftsret inden disse mange spillere kunne få efterbetaling for manglende pension, som overenskomsten ellers tydeligt sikrer dem.

I forhandlingsudvalget sidder også Thomas Kristensen, som også er bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen. Han udtaler:

- Mange klubber har ikke levet op til overenskomsten, men det har ikke noget at gøre med, at overenskomsten skulle være uklar. Alle burde kunne forstå, hvad en obligatorisk pensionsordning er, og alligevel har utrolig mange ikke fået oprettet sådan en. Ligeledes betaler mange klubber ikke den aftalte mindsteløn. Heller ikke her kan der være tvivl.

Mindstelønnen for fuldtidsprofessionelle er for nuværende på 17.700 kr. om måneden, for deltidsansatte 9.300 kr. og for bibeskæftigede 3.000 kr.

Patrick Kristensen og Thomas Kristensen står til rådighed for kommentarer i dag fra kl. 13.30-15.30. Kan kontaktes via Casper Riddersborg, Spillerforeningens kommunikationsansvarlige, på 33 30 13 36.Divisionsforeningens udmeldinger om, at de vil forbedre forholdene for spillerne i den nye overenskomst er langt fra virkeligheden. Patrick Kristensen, der er en del af Spillerforeningens forhandlerteam og bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, forklarer:

Han fortsætter: