Artikel23.12.2014

FC Midtjylland har efterårssæsonens bedste bane

Efterårets bedste bane er at finde på den jyske hede. Det mener Superligaens anførere, der efter hver runde vurderer landets baner. De peger på FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena, som efterårssæsonens bedste.

Hvert år kårer Spillerforeningen i samarbejde med Superligaklubbernes anførere Danmarks Bedste Bane. Den endelige vinder findes ved sæsonafslutningen, når alle baner er blevet vurderet 15 gange. Hvis man skal tro den nuværende stilling, hvor banerne henholdsvis er blevet vurderet otte og ni gange, er MCH Arena favorit til at løbe med hæderen. FC Midtjyllands hjemmebane har med en gennemsnitlig vurdering på 4,33 været efterårets bedste foran AaB’s hjemmebane, Nordjyske Arena (4,11), og FC Københavns Telia Parken (4,0).

I den anden ende af tabellen synes FC Nordsjællands hjemmebane, Farum Park, at være isoleret i bunden. Anførerne tager fortsat afstand til Superligaens eneste kunstgræsbane, der både sidste og forrige år blev vurderet som ligaens dårligste underlag. Med en beskeden gennemsnitlig vurdering på 1,56 er kunstgræsbanen i Farum favorit til at indtage rollen som Superligaens dårligste bane, hvis det står til anførerne.

I den henseende er det værd at notere sig, at Silkeborg IF eftersigende overvejer at skifte til kunstgræs, når deres nye hjemmebane, JYSK Park, efter planen står færdig i 2016. Græstæppet på deres nuværende hjemmebane, Mascot Park, har været efterårets femtebedste med en gennemsnitlig vurdering på 3,63.

Superligaklubbernes anførere har efter hver udekamp bedømt den bane, som de har spillet på i den pågældende runde. Bedømmelsen er sket efter en skala fra 1-5, hvor 1 er elendig og 5 er fantastisk. Anførernes rangering har resulteret i følgende stilling:

FC Midtjylland (MCH Arena): 4,33

AaB (Nordjyske Arena): 4,11

FC København (Telia Parken): 4,0

Esbjerg fB (Blue Water Arena): 3,75

Silkeborg IF (Mascot Park): 3,63

Randers (AutoC Park): 3,38

OB (TREFOR Park): 3,38

Hobro (DS Arena): 3,38

Brøndby IF (Brøndby Stadion): 2,67

FC Vestsjælland (HARBOE ARENA Slagelse): 2,63

SønderjyskE (Sydbank Park): 2,63

FC Nordsjælland (Farum Park): 1,56

Udvalgt statistik:

Fire baner har modtaget vurderingen 1. Det være sig Sydbank Park (1), Telia Parken (1), Brøndby Stadion (3) og Farum Park (5).

Randers’ AutoC Park har modtaget flere topkarakterer end OB’s TREFOR Park og Hobros DS Arena. Derfor rangerer AutoC Park højere end de to andre baner, selvom de har samme gennemsnit (3,38). Det samme gør sig gældende FC Vestsjællands HARBOE ARENA Slagelse, der modtaget flere topkarakterer end SønderjyskEs Sydbank Park, som begge har et gennemsnit på 2,63.

MCH Arena og Telia Parken er de to baner, som har modtaget flest topkarakterer. De har begge modtaget topkarakteren, 5, fire gange.