Artikel13.6.2014

Manglende landsholdsaftale for kvinderne

Kvindelandsholdet har ingen landsholdsaftale, og DBU vil ikke forhandle.

Kvindelandsholdet har ingen landsholdsaftale, og DBU vil ikke forhandle.Kvindelandsholdet har længe villet indgå en aftale med DBU om deres forhold på landsholdet. Spillerne har valgt Spillerforeningen til at føre disse forhandlinger og til at indgå aftalen, ligesom det er tilfældet for landsholdsherrerne.

Bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, Mia Ellegaard, udtaler:

- Vi har igennem lang tid forsøgt at få en landsholdsaftale på plads med DBU. Mændene har haft en i mange år, mens kvinderne stadig ingen har. Vi har mistet tålmodigheden, fordi vi ikke kan få en klar udmelding fra DBU, om de vil de her forhandlinger. Derfor vil vi udelukkende koncentrere os om at træne og spille kampe for landsholdet, mens vi ikke vil tage del i omkringliggende aktiviteter, før en aftale er på plads.

- De kvindelige landsholdsspillere stiller absolut ikke ublu krav, men kræver blot sikkerhed på punkter som eksempelvis en minimal bonusordning, forsikring, tabt arbejdsfortjeneste, tilstrækkelig sundhedssektor til træningssamlinger og kamp, ekstra støtte til spillere med små børn under samlingerne, træningstøj og kamptøj tilpasset kvinder og tilstrækkelig stipendieordning til spillerne, så de kan træne meget, fortsætter Mia Ellegaard.

Ingen sammenhæng med herrernes overenskomstforhandlinger
DBU kobler 12. juni på deres hjemmeside beslutningen sammen med de verserende overenskomstforhandlinger mellem Spillerforeningen og Divisionsforeningen. Kvindelandsholdets beslutning har imidlertid intet med disse forhandlinger at gøre, da de udelukkende drejer sig om, at landsholdsaftalen ikke kommer nogen vegne.

Landsholdsanfører Line Røddik udtaler:

- Vi landsholdsspillere er forbløffede over, at DBU forsøger at trække os ind i en anden sag. Vores beslutning om at skære omkringliggende aktiviteter fra hænger udelukkende sammen med, at vi har mistet tålmodigheden med DBU omkring at få en landsholdsaftale på plads.
- Vi er kede af, at nogle unge piger til en samling i dag ikke helt får den dag, som de har set frem til, men det har været en nødvendig beslutning for os, fortsætter hun.

Viceanfører på landsholdet, Janni Arnth, tilføjer:

- Vi spillere vil meget gerne deltage i udviklingen og eksponeringen af dansk kvindefodbold, men det kræver, at vi har en kollektiv aftale for vores deltagelse i DBU-aktiviteter. Vi har ventet længe nok. Vi spillere kan kun opfordre DBU til at skille tingene ad og genoptage dialogen med vores forhandlere, så også vi kvinder kan få en aftale om de grundlæggende vilkår for deltagelse på landsholdet.

Foto © Kjærbye / Fodboldbilleder.dkKvindelandsholdet har længe villet indgå en aftale med DBU om deres forhold på landsholdet. Spillerne har valgt Spillerforeningen til at føre disse forhandlinger og til at indgå aftalen, ligesom det er tilfældet for landsholdsherrerne.

Bestyrelsesmedlem i Spillerforeningen, Mia Ellegaard, udtaler:

Ingen sammenhæng med herrernes overenskomstforhandlinger

Landsholdsanfører Line Røddik udtaler:

Viceanfører på landsholdet, Janni Arnth, tilføjer: