Presse11.11.2008

Mathias Zanka Jørgensen er Årets Mandlige Talent 2008

Fodboldspillerne i Danmark samt de danske udlandsprofessionelle har kåret FCK’s Mathias Zanka Jørgensen til Årets Talent 2008.

Mathias Zanka Jørgensen er Årets Mandlige Talent 2008

Klubber som Arsenal, Tottenham, Manchester City, Glasgow Rangers og Fiorentina jagtede ham alle som helt ung. Men det blev FC København, der i sommeren 2007 fik papir på den unge B93’er, Mathias Zanka Jørgensen.

I denne sæson er han for alvor blevet en fast del af københavnernes bedste mandskab. Han er både fysisk stærk og hurtig og spiller med en knusende ro. En næsten unaturlig tilgang til tingene for en kun 18-årig fodboldspiller.

Spillerforeningens direktør, Mads Øland, spår selv om den funklende nye stjerne på den danske fodboldhimmel: ”Det er imponerende, hvad han allerede har opnået med noget, der ligner en stamplads på et meget stærkt FCK-hold. Der er ingen tvivl om, at Mathias har en stor fremtid foran sig på landsholdet, og hans talent skal nok sørge for, at han kommer langt i sin fodboldkarriere.

Hans træner i FC København, Ståle Solbakken, har tidligere vurderet, at en Zanka-debut på landsholdet ikke er urealistisk inden næste slutrunde. Og så er det måske, at det kan blive aktuelt at genbruge et legendarisk Svend Gehrs-citat om Michael Laudrup i festforestillingen Danmark-Sovjetunionen i Idrætsparken i 1985: ”Han er altså kun 20 år, men han spiller som en gammel, garvet landsholdskæmpe.

Måske andre kommentatorer inden længe skal forberede en lignende sætning om Mathias Zanka Jørgensen - Årets Talent i dansk fodbold.