Artikel15.4.2016

Spillerforeningen: Ærgerligt med behov for aftale

Divisionsforeningen og DBU har i dag offentliggjort en aftale, der opsætter rammer for udtagelse til Danmarks landshold til OL i Rio 2016.

Spillerforeningen ærgrer sig over, at der har været behov for at indgå en aftale om de spillere, der kan deltage til OL. Aftalen betyder, at klubberne kan vælge, hvem der står til rådighed for det danske OL-landshold.

Aftalen betyder bl.a., at DBU som udgangspunkt ikke kan udtage spillere fra de fire danske klubber, der spiller europæiske kampe. Samtidig kan alle klubber vælge en spiller i truppen, der ikke står til rådighed for landsholdet.

- Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at der har været behov for en aftale mellem DBU og Divisionsforeningen. Men sådan er det nu engang. Vi må forholde os konstruktivt og se på de muligheder, der stadigvæk er. Som vi forstår aftalen, er det stadig muligt for den enkelte spiller at forhandle med sin klub om at få fri til OL, siger Mads Øland og fortsætter:

- Vi ønsker jo alle at se et så stærkt og velforberedt dansk hold som muligt, der klarer sig godt ved OL. Så jeg håber, at klubberne til en vis grad giver os mulighed for det, så så mange som muligt af de største og bedste talenter kan være en del af den store oplevelse, som OL er. Både for spillerne og os hjemme foran tv’et.

I Spillerforeningen håber man, at der snart kommer klarhed over den danske bruttotrup, så spillerne kan indstille sig på at skulle til OL, og holdet kan være så velforberedt som muligt.

- Forberedelse er nøglen til succes for et land som Danmark. Og jeg er sikker på, at vi kan gøre det fantastisk i Brasilien med de mange store talenter, vi råder over, hvis vi er godt forberedt, og alle er med, slutter Mads Øland.