28. 05. 2017

Brøndbys hybridbane er Danmarks bedste

Græstæppet på Brøndby Stadion er Danmarks Bedste Bane 2016/17. Det mener Superligaens anførere, der hvert år kårer Danmarks Bedste Bane sammen med Spillerforeningen.

Forud for 2016/17-sæsonen investerede Brøndby IF i et nyt underlag til Brøndby Stadion. Allerede ved vinterpausen stod det klart, at det var en god investering. På en halv sæson var banen på Brøndby Stadion gået fra at være næstsidst til at være topscorer.

Og da Superligaens anførere fortsat har givet banen topkarakterer, er der ikke blevet rykket ved den placering. Brøndby Stadion er med andre ord Danmarks Bedste Bane 2016/17 (se stillingengen nederst).

Læs også: Anførere utilfredse med SIF's kunstgræs

- Det har værdi for os, at vi har en god bane. Vi vil – som så mange andre hold – gerne spille godt. Og det er alt andet lige bedre at gøre det på en rigtig fin – og i øvrigt ensartet – bane. For banen er relativt ensartet henover året, og det er vigtigt for os, udtaler Brøndby IF’s sportsdirektør, Troels Bech.

I Brøndby IF er de glade for valget af en hybridbane, og de er parate til at investere yderligere i spillernes forhold.

- Vi kan ikke garantere, hvad andre synes, er det rigtige for dem, men vi kunne ikke ønske os noget andet, end det vi har nu her. Vi er også parate til at investere yderligere i vores træningsbaner, så vi kan have den høje service af vores spillere og det høje niveau for vores præstationer, siger Troels Bech.

Banen er et afgørende arbejdsredskab

Thomas Lindrup, der er Chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen, hylder Brøndby IF for deres investering.

- Den positive forvandling, som underlaget i Brøndby har gennemgået, viser, at det sagtens kan lade sig gøre at have en god bane, hvis man som klub ønsker at investere i det. Fodboldbanen er et afgørende arbejdsredskab for spillerne, og vi kan altså konstatere, at Brøndby i høj grad lever op til den forpligtigelse, det bør være at have en god fodboldbane for en professionel fodboldklub.

Læs også: Æresdivisionens anførere siger fra: Forbyd kunstgræs

Netop på grund af banernes betydning for spillerne og spillet ærgrer det Thomas Lindrup, at spillerne dumper fire baner – heriblandt den notorisk dårlige kunstgræsbane i Farum. Selv et nyt og forbedret plastikunderlag kunne ikke ændre på, at banen igen i år er Superligaens dårligste.

- Det er selvfølgelig positivt, at banen er blevet bedre. Men det er også en sølle trøst, for banen er fortsat Superligaens dårligste, hvis du spørger anførerne. Og set i det lys ærgrer vi os over, at Superligaen fra næste sæson tæller to kunstgræsbaner, når Silkeborg tager deres nye stadion i brug. Vi havde hellere set, at de i Silkeborg havde ladet sig inspirere af Brøndbys hybridbane fremfor Nordsjællands kunstgræs.

Samlet stilling (efter 16 bedømmelser):

Brøndby Stadion (Brøndby IF): 4,19
Ceres Park & Arena (AGF): 3,75
Blue Water Arena (EfB): 3,75
Sydbank Park (SønderjyskE): 3,69
Nordjyske Arena (AaB): 3,63
Mascot Park (Silkeborg IF): 3,56
MCH Arena (FC Midtjylland): 3,56
Energi Viborg Arena (Viborg FF): 3,44
Lyngby Stadion (Lyngby BK): 3,40
EWII Park (OB): 3,06
Telia Parken (F.C. København): 2,73
BioNutria Park Randers (Randers FC): 2,56
CASA Arena Horsens (AC Horsens): 2,38
Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 2,13

Læs mere om kåringen af Danmarks Bedste Bane her.