Artikel17.9.2017

Herrelandsholdet tilbyder 500.000 kr. til kvinderne om året

Spillerne på Herre-A-landsholdet tilbyder at afstå 500.000 kr. om året fra deres aftale til DBU, som DBU kan give til kvindelandsholdet, så de økonomiske ender kan nå hinanden. Spillerne kræver dog, at DBU giver kvindelandsholdsspillerne samme grundlag og rettigheder som herrerne har.

For at imødekomme DBU’s ønske om en økonomisk besparelse, tilbyder herrelandsholdets spillere at afstå 500.000 kr. om året fra deres landsholdsaftale, som DBU i stedet kan tilføre kvindelandsholdets aftale, men det kræver, at DBU giver kvindelandsholdsspillerne samme rettigheder og aftalegrundlag som herrerne.

- Kvinderne skal ikke have dårligere rettigheder end os, fordi de er kvinder. Derfor tilbyder vi at afstå 500.000 kr. om året af vores penge med krav om, at DBU giver kvindelandsholdets spillere samme rettigheder som os. Dermed bør fokus være fjernet fra både pengene og spørgsmålet om arbejdsgiver/lønmodtager forholdet med denne løsning, der er identisk med vores aftalegrundlag, så man kan komme i mål med en aftale for kvinderne, siger Simon Kjær, landsholdsanfører, og fortsætter:

- Vi spillere er jo landsholdene, og vi står sammen og tager ansvar for hinanden. Nu må DBU også leve op til deres ansvar. Vi giver dem alle chancer for at gøre det og få lukket den her aftale nu med det tilbud, vi kommer med her. For dansk fodbolds skyld.

Kvinde- og herrelandsholdsspillerne har bedt DBU om, at kvindelandsholdets spillere får præcis samme formulering som herrerne har i deres landsholdsaftale ift. spørgsmålet om arbejdsgiver/lønmodtager forhold. Dermed er der ingen nye krav på dette område fra spillernes side i forhold til den aftale, som Herre-A-landsholdet har med DBU, og den som kvinderne ønsker.

De 500.000 kr., som Herre-A-landsholdet tilbyder at afstå til DBU, bør derudover lukke det sidste økonomiske gab, der har adskilt parterne i forhandlingen. Dog kræver herrelandsholdet, at DBU sikrer kvindelandsholdets spillere samme basale rettigheder og aftalegrundlag som mændene.