Artikel19.12.2018

MCH Arena har efterårets bedste bane

Græstæppet på MCH Arena er efterårets bedste. Det mener anførerne i Superligaen, der efter hver runde bedømmer banerne. Rækkens eneste kunstgræsbane er isoleret i bunden.

Af Martin Dons

Tre baner byder sig til i toppen. Det ændrer dog ikke på, at græstæppet på MCH Arena i Herning er efterårets bedste foran Blue Water Arena i Esbjerg og hybridbanen på Brøndby Stadion. Det mener Superligaens anførere, der på vegne af deres respektive trupper bedømmer ligaens baner efter hver runde. Se stillingen nederst.

At banen i Herning hædres af spillerne er ikke nyt. Sidste sæson blev FC Midtjyllands hjemmebane nemlig kåret som Danmarks Bedste Bane for tredje gang inden for de seneste seks sæsoner. Og med den aktuelle stilling in mente må Anders Faber Nielsen og Bjarne Rabæk – banens to groundsmen – være favoritter til igen at modtage ’Den Gyldne Greb’, når titlen som Danmarks Bedste Bane 2018/19 skal kåres til sommer.

- På MCH Arena er det en prioritet at have en god græsbane. Det er dygtige folk, der investerer de nødvendige ressourcer i at levere et helt grundlæggende arbejdsredskab for spillerne. Det er en fornøjelse, og det er det store stykke arbejde, spillerne kvitterer for, siger Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen.

- Det burde være en selvfølge at byde spillere en god bane, men vi må sande, at virkeligheden er en anden de fleste steder. Det viser, at der fortsat er behov for at sætte banerne og spillernes arbejdsbetingelser generelt på dagsorden og ikke mindst hylde gode baner som den på MCH Arena, fastslår han.

I den tunge ende af tabellen er en gammel kending. Som den eneste bane med en gennemsnitlig bedømmelse på under 2 er kunstgræsset på Right To Dream Park isoleret i bunden. Du kan se hele stillingen her:

Stillingen efter 20. spillerunde

MCH Arena (FC Midtjylland) 4,50
Blue Water Arena (Esjberg fB) 4,11
Brøndby Stadion (Brøndby IF) 4,09
Aalborg Portland Park (AaB) 3,88
Telia Parken (F.C. København) 3,88
Ceres Park (AGF) 3,56
Sydbank Park (SønderjyskE) 3,50
Nord Energi Arena (Vendsyssel FF) 3,40
Vejle Stadion (Vejle Boldklub) 3,30
Cepheus Park Randers (Randers FC) 3,30
DS Arena (Hobro IK) 3,00
EWII Park (OB) 2,90
CASA Arena Horsens (AC Horsens): 2,90
Right to Dream Park (FC Nordsjælland) 1,40

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene i den bedste danske række og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.

Hør groundsman Anders Faber Nielsen forklare hemmeligheden bag Danmarks Bedste Bane 2017/18 her:

Tilladelse Påkrævet