Artikel20.8.2018

Meddelelse fra Spillerrådet angående dagens landsholdsudtagelse

Spillerne tror og håber på, det lykkes at blive enige om en ny landsholdsaftale inden venskabskampen mod Slovakiet, men slår samtidig fast, at det er helt afgørende, at der kommer styr på en række ting.

Af Martin Dons

Landstræner Åge Hareide har i dag udtaget landsholdstruppen til de kommende landskampe mod henholdsvis Slovakiet og Wales, men der mangler fortsat en ny landsholdsaftale mellem DBU og spillerne.

Landsholdsanfører Simon Kjær og Christian Eriksen, der begge er en del af Spillerrådet, udtaler følgende.

Simon Kjær udtaler på vegne af landsholdsspillerne:

- Vi håber og tror på, at det vil lykkes at blive enige om en ny landsholdsaftale inden venskabskampen mod Slovakiet. Vi forhandler på livet løs, og vi skal have aftalen på plads nu, for at vi kan spille.

Landsholdsspiller Christian Eriksen supplerer:

- Det er blandt andet helt afgørende, at vi får styr på aftalerne om udnyttelse af landsholdsspillerne til markedsføring. Lige præcis det punkt har jo givet os spillere en del problemer i de sidste otte måneder, så det skal vi have løst. Vi stiller meget gerne op for landsholdets sponsorer, men vi har jo også en række andre forpligtigelser til sponsorer på klubholdet og privat, der skal respekteres.

Simon Kjær fortsætter:

- Udover udfordringerne på det kommercielle område har der været en del udfordringer med faciliteter og praktiske forhold omkring holdet, som skal op på et højere professionelt niveau, som vi er vant til i vores hverdag hjemme i klubberne. Det drejer sig om alle de ting, der bare hører naturligt hjemme i topsport og har en effekt på vores professionelle hverdag, når vi er samlet. De ting, der hver for sig kan give en eller to procent. Det er en meget, meget lille ting, set i forhold til de standarder vi er vant til ude i klubberne. Topfodbolden udvikler sig hele tiden, og alting optimeres omkring holdene. Der er vi nødt til at følge med i udviklingen internationalt på landsholdsplan og ikke gå i stå og falde bagefter, for det vil gå ud over resultaterne på banen.

Christian Eriksen afslutter:

- Vi er fra spillernes side rimelig afklarede med, hvad der skal til, for at vi kan rydde alle konflikter af vejen og komme videre. Vores forhandlerteam er klar til at tale med DBU når som helst, så vi kan komme i mål med en aftale inden venskabskampen mod Slovakiet.