Artikel31.5.2018

Paolo Guerrero til VM med Peru

Spillerforeningen glæder sig over, at en schweizisk domstol har valgt at suspendere Paolo Guerreros karantæne, så han kan komme til VM. ”Men vi er kun halvvejs i mål”, pointerer direktør Mads Øland.

Af Martin Dons

En schweizisk domstol har i dag accepteret Perus ønske om, at Paolo Guerrero-appellen har opsættende virkning, hvilket betyder, at Peru-anføreren kan deltage ved VM i næste måned. CAS har ligeledes meddelt, at de ikke vil modsætte sig, at appellen har opsættende virkning.

I sidste uge gik den internationale spillerforening FIFPro og spillerforeningerne i Perus VM-gruppe Danmark, Australien og Frankrig ind i kampen for at få suspenderet den 14 måneder lange karantæne, som Perus anfører Paolo Guerrero er idømt.

Også landsholdsanførerne for Frankrig, Australien og Danmark bakkede deres peruvianske kollega op.

I Spillerforeningen glæder direktør Mads Øland sig over, at Paolo Guerrero kan deltage ved næste måneds VM i Rusland. Han pointerer dog samtidig, at sagen giver anledning til, at regelsættet skal kigges efter i sømmene.

- Vi er kun halvvejs i mål. Vi mener fortsat, at Paolo Guerrero skal frikendes. Flere instanser har slået fast, at stoffet ubevidst er kommet i Guerreros krop via en kop te. Det er et ikke præstationsfremmende stof, og vi mener, at straffen på 14 måneder er helt ude af proportioner. Der skal justeres på CAS’ og WADA’s regelsæt, det viser denne sag og i øvrigt mange andre sager helt tydeligt, siger Mads Øland.

Paolo Guerrero blev testet positiv for et stof, der findes i koka-blade, som han uvidende indtog ved at drikke te. Han blev tilbage i december dømt til 12 måneders karantæne, men dommen blev senere reduceret til 6 måneder, hvilket betød, at Guerrero ville kunne nå med til VM. Herefter ankede WADA sagen til CAS, som altså har idømt Paolo Guerrero en karantæne på 14 måneder, selv om man samtidig fastslår, at den ulovlige substans er indtaget i form af en kop te, uden at Guerrero var klar over det.