Artikel6.4.2018

Spillerforeningen lancerer podcast

'Spiller Til Spiller' er navnet på den nye podcast, som Spillerforeningen netop har sendt på gaden. Første udgivelse handler om baneforholdene i Superligaen, som debatteres af Jakob Poulsen, Simon Skou Jakobsen og Thomas Lindrup.

Af Martin Dons

Det handler ikke om 4-4-2 eller falsk 9’ere i Spillerforeningens nye podcast 'Spiller Til Spiller'. Det handler derimod om de udfordringer, problemstillinger og forhold, som de professionelle fodboldspillere står over for.

- Vi glæder os til i forlængelse af vores nuværende kommunikation at prøve kræfter med podcast-formatet. Mange af vores medlemmer bruger meget tid på transport, og derfor mener vi, det er oplagt at lave en podcast, som de kan lytte til, mens de er undervejs, siger Jeppe Curth, formand i Spillerforeningen.

- Vi tager emner op, som berører vores medlemmer. Det skal være nærværende og vedkommende for dem. Det er vigtigt. Derfor bliver vores medlemmer også omdrejningspunktet i vores udsendelser, fortæller Jeppe Curth.

Den første podcastudsendelse blev optaget torsdag eftermiddag, og her var det baneforholdene i Superligaen, der blev taget under lup. Det skete i en paneldebat mellem FC Midtjyllands anfører Jakob Poulsen, viceanfører i Silkeborg IF Simon Skou Jakobsen og chefrådgiver i Spillerforeningen Thomas Lindrup.

Banerne skal prioriteres
- Jeg har ikke oplevet en sæson som den her i forhold til baner. I foråret har vi været i SønderjyskE, Hobro og Randers, så skal vi til Aarhus på søndag, og der har jeg heller ikke store forventninger. I Hobro især og i går (i onsdags, red.) i Randers, det var skandaløst ringe, siger Simon Skou Jakobsen i podcasten 'Spiller Til Spiller'.

- Hobros lignede en god gammel grusbane, som vi kender. Jeg er lige præcis gammel nok til at have spillet på grusbaner som ungdomspiller og de få steder, hvor der var lidt græs, havde de – og jeg lyver ikke nu – spraymalet det grønt. De havde været ude med en spray og sprayede noget af det visne græs for at det lige skulle lugte lidt mere af rigtigt græs. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Silkeborgs viceanfører.

Jakob Poulsen er heller ikke imponeret af banernes beskaffenhed.

- Jeg kan da lige smide Horsens i puljen. Der har vi været nede to gange i foråret, og det har bestemt ikke været prangende, tilføjede FCM-anføreren, der mener, at banerne bør opprioriteres i klubberne.

- Jeg synes, der bør kunne blive gjort en del mere fra klubbernes side, og jeg ved godt, det koster, men det synes jeg stadig godt, man kunne.

Det synspunkt er Spillerforeningens Thomas Lindrup enig i.

- Jeg synes, det er en hån. Man bliver nødt til at prioritere det. Man kan gøre det i andre lande, så kan man også i Danmark. Det er et spørgsmål om økonomi, siger Thomas Lindrup.

- Det nytter ikke, vi har en knoldet bane den ene søndag, hvor man ikke aner, om man rammer fjerde kartoffelrække oppe bagved, eller man rammer en medspiller. Det bliver tilfældigheder, og det må vi ikke ende i. Så jeg synes, det er vigtigt, vi får det prioriteret og får gjort noget ved de baner.

- Vi skal løfte bunden op på et niveau, som er præsentabel for dansk fodbold. For det er også et produkt. Det er en milliardomsætning, siger Lindrup i podcasten 'Spiller Til Spiller'.

Spillernes Stemme får egen stemme
Foruden paneldebatter kommer Spillerforeningens nye podcast til at eksperimentere med forskellige formater. Der vil blive fortalt mere personlige historier fra foreningens medlemmer, ligesom der vil blive produceret podcasts med foreningens ’Goldies’-medlemmer, som er tidligere fodboldspillere.

Et andet element i podcasten vil være fortællinger læst op af skribenten selv. For godt to år siden lancerede Spillerforeningen 'Spillernes Stemme', som er spillernes uredigerede talerør.

De historier har siden lanceringen været blandt de mest læste på spillerforeningen.dk, og nu kommer der endnu mere personliggørelse over spillernes egne historier. Som noget nyt vil udvalgte historier nemlig også optræde i podcastform, hvor det vil være spilleren selv, der læser sin historie op. Enkelte af historierne vil efterfølgende danne baggrund for paneldebatter.