Presse4.1.2019

Jacob Bruun Larsen er Årets Mandlige Talent 2018

20-årige Jacob Bruun Larsen har fået sit gennembrud i Dortmund, og det har hans danske fodboldkolleger lagt mærke til. De peger nemlig på Dortmund-talentet som Årets Mandlige Talent 2018.

Jacob Bruun Larsen er Årets Mandlige Talent 2018

Jacob Bruun Larsen vil med garanti huske tilbage på 2018 med et stort smil. For den unge angriber er i den grad braget igennem i det seneste år, hvor han i denne sæson har kæmpet sig til en fast plads på Bundesligaens førerhold Borussia Dortmund.

Efter et lejeophold i Stuttgart i sidste sæson er han blevet en vigtig brik for Dortmund-manager Lucien Favre, som ikke er bleg for at spille med den 20-årige dansker i de store kampe. Bruun Larsen var bl.a. i startopstillingen i prestigeopgøret mod de tyske mestre fra Bayern München, ligesom det også er blevet til flere Champions League-kampe i 2018.

- Det er fedt at være en del af det her hold. Vi vinder hele tiden, og vi ligger nummer et og blev etter i Champions League også, siger Jacob Bruun Larsen.

- Jeg har lært en hel masse og har fået en masse erfaring og har oplevet en hel masse, fortæller offensivspilleren.

»Jeg havde denne her følelse af, at jeg skulle bevise, at det, jeg havde vist i pre-season, skulle jeg bevise nu, hvor det rigtig gjaldt«

Skade tæt på at bremse gennembrud

En brækket lilletå i pre-seasonen var dog lige ved at sætte en stopper for det spirende gennembrud.

- Jeg var ikke lovet noget, men der var god omtale af, at jeg skulle starte inde, så det var selvfølgelig pisse ærgerligt, siger Jacob Bruun Larsen, der med hårdt arbejde dog hurtigt gjorde comeback i den gule trøje.

- Det var fedt at komme så hurtigt tilbage og kunne spille fra start. Det var vigtigt for mig at vise, at på trods af de her to-tre uger så var det ikke fordi, jeg var blevet en dårligere spiller end for tre uger siden.

- Jeg havde denne her følelse af, at jeg skulle bevise, at det, jeg havde vist i pre-season, skulle jeg bevise nu, hvor det rigtig gjaldt. Det er jeg selvfølgelig rigtig, rigtig glad for, at jeg gjorde på én uge nærmest. Så det var rigtig fedt. Det var virkelig en forløsning, husker Bruun Larsen.

Kvitterede for tilliden

Og Jacob Bruun Larsen har i den grad bevist sig og kvitteret for tilliden med både mål og assists i Dortmund, og det samme har været tilfældet, når han har optrådt i rødt og hvidt. For i landsholdsregi har det tidligere Lyngby-talent leveret to mål i fire U21-landskampe i 2018. Han har optrådt på samtlige danske ungdomslandshold, hvor 47 kampe har kastet ti mål af sig.

Nu har angriberen også scoret sig prisen som Årets Mandlige Talent 2018.

- Det er jeg rigtig glad for og stolt af. Det er fedt, og det giver selvfølgelig en anerkendelse, af det man laver. Der bliver lagt mærke til det. Det er jo super fedt. Jeg kan regne ud, det primært har været på det sidste halve år, at de (spillerne, red.) har bedømt det på. Men det er jeg selvfølgelig rigtig glad for, siger Jacob Bruun Larsen.

Jacob Bruun Larsen overtager prisen som Årets Mandlige Talent fra Chelseas Andreas ”AC” Christensen, der har vundet prisen de seneste tre år. Titlen som Årets Mandlige Talent gives til den bedste spiller under 22 år, og det er spillerne selv, der har stemt.