24. 11. 2020

Danskere i England kæmper om prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller

Kampen om den største, individuelle pris i dansk fodbold står mellem to klubkammerater og den danske landsholdsanfører, når Spillerforeningen og Hessel HiRE uddeler prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller 2020.

Hun har siddet tungt på tronen. For i de seneste fem år har kollegerne peget på Pernille Harder som Årets Kvindelige Fodboldspiller i Danmark. Den titel har hun også mulighed for at hente i år, hvor den danske duo i Everton Women Nicoline Sørensen og Rikke Sevecke skal forsøge at fravriste den danske landsholdsanfører titlen.

Det er nemlig de tre spillere, som trupperne i Kvindeligaen har nomineret til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2020.

Nicoline Sørensen, der også var nomineret til prisen sidste år, skiftede i sommer fra Brøndby til engelske Everton. Her åbnede offensivspilleren sin målkonto i klubben, da hun var med til at sparke de blå fra Liverpool i FA Cup-finalen på legendariske Wembley, hvor de dog måtte se sig slået af Manchester City.

I Everton slår også den danske landsholdsforsvarer Rikke Sevecke sine folder. Hun skiftede i sommer fransk fodbold ud med engelsk, hvor hun har været med til at sparke Everton med i topstriden, hvor de lige nu deler tredjepladsen med Chelsea.

Og netop Chelsea med nominerede Pernille Harder stod Everton-duoen overfor i begyndelse af måneden. Og det møde kigger den danske landsholdsanfører tilbage på med størst begejstring. Med sin nye, engelske klub vandt hun nemlig 4-0 og bidrog selv til storsejren med et mål i kampens overtid.

Pernille Harder blev i år den dyreste kvindelige fodboldspiller nogensinde, da hun skiftede fra Wolfsburg til Chelsea. Hun sagde farvel til tysk fodbold med endnu et mesterskab og som topscorer i Bundesligaen med 27 mål – 10 mål ned til nummer to på listen. Samtidig blev hun af UEFA også kåret til Europas bedste fodboldspiller.

Se de tidligere vindere af prisen her.

Om kåringen

At blive kåret som Årets Kvindelige Fodboldspiller er den største, individuelle pris i dansk fodbold. Ikke kun fordi man med kåringen opnår en plads i historiebøgerne, men specielt fordi det er kollegerne - fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle - der vælger Årets Kvindelige Fodboldspiller. Det er Spillerforeningen og Hessel HiRE, der uddeler prisen.