25. 11. 2020

Her er de nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller

To Premier League-spillere og landsholdskaptajnen kæmper om at blive Årets Mandlige Fodboldspiller 2020, som Spillerforeningen kårer i samarbejde med Hessel HiRE.

Teksten til de nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller har i de seneste år nærmest skrevet sig selv. For både i 2016, 2017, 2018 og 2019 var det Christian Eriksen, Thomas Delaney og Kasper Schmeichel, som kæmpede om dansk fodbolds største, individuelle pris.

Men i år har trupperne i Superligaen, 1. division og 2. division rystet posen, da de skulle nominere kolleger til den prestigefyldte pris. For der er kun genvalg til Kasper Schmeichel, som også vandt prisen sidste år. I stedet er landsholdsanfører Simon Kjær og Tottenham-profilen Pierre-Emile Højbjerg nomineret.

For AC Milan-styrmanden Simon Kjær er det første gang siden 2015, at han er nomineret til prisen. Han har dog tidligere vundet den – det gjorde han tilbage i 2009, hvor han både vandt prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller og Årets Mandlige Talent i Danmark. En præstation, som ingen tidligere eller senere har opnået.

Prisen som Årets Mandlige Talent kender Pierre-Emile Højbjerg også særdeles godt. To år i træk stemte kollegerne nemlig på midtbanespilleren som landets største talent. Det gjorde de i 2013 og 2014, da Højbjerg spillede i Bayern München.

Kasper Schmeichel kender også godt til det der med at vinde priser. To gange i karrieren har han vundet prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller. Det gjorde han sidste år og i mesterskabssæsonen i 2016, hvor han brød Christian Eriksens sejrsrække på tre år i træk. Det er i øvrigt første gang siden 2010, at Christian Eriksen slet ikke er med i opløbet om at blive Danmarks bedste fodboldspiller.

Fra Superligaen fik FC Midtjyllands Alexander Scholz flest nomineringer, men altså ikke nok til at ende blandt de tre nominerede til dansk fodbolds største, individuelle pris.

Det er spillerne selv, der afgør, hvem der skal vinde prisen. Kåringen sker i samarbejde med Spillerforeningens bilpartner, Hessel HiRE.

Se de tidligere vindere af prisen her.

Om afstemningen

At blive kåret som Årets Mandlige Fodboldspiller er den største, individuelle pris i dansk fodbold. Ikke kun fordi man med kåringen opnår en plads i historiebøgerne, men specielt fordi det er kollegerne - fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle - der vælger Årets Mandlige Fodboldspiller. Det er Spillerforeningen og Hessel HiRE, der uddeler prisen.