Artikel17.1.2020

Mads Øland stopper som direktør i Spillerforeningen

Med virkning fra i dag, fredag den 17. januar 2020, stopper Mads Øland som direktør i Spillerforeningen i forbindelse med en omorganisering. Han vil fortsat varetage internationale opgaver samt Spillerforeningens interesser i FIFPRO. Michael Sahl Hansen tiltræder som administrativ chef for Spillerforeningen.

Af Martin Dons

Som en del af en proces om at forny strategi, struktur og organisering i Spillerforeningen stopper Mads Øland som direktør pr. 17. januar 2020. Han vil fortsat varetage Spillerforeningens interesser og opgaver i den internationale spillerforening FIFPRO, ligesom han fortsætter som direktør for DEF-sport. Mads Ølands hovedbeskæftigelse vil fra i dag være som CEO for CSPPA (den internationale spillerforening i Counter-Strike. CSPPA står for Counter-Strike Professional Players’ Association).

Processen om at udvikle en ny strategi og struktur kommer i kølvandet på, at Divisionsforeningen og Spillerforeningen netop har indgået en ny 5 ½-årig overenskomst. Sammen med stærke, flerårige kollektive aftaler for både Kvinde-A-, Herre-A- og U21-landsholdet udgør overenskomsten således et solidt fundament at bygge foreningen videre på.

Ifølge Spillerforeningens formand Jeppe Curth er der tale om en netop igangsat proces, hvor man løbende skal arbejde med udvikling af ny strategi, kompetenceområder, struktur og indsatsområder for Spillerforeningens arbejde.

- Som enhver organisation ser vi hele tiden på, hvordan vi bedst udvikler os og varetager spillernes interesser bedst muligt. Med en ny overenskomst og stærke, langvarige landsholdsaftaler i ryggen, giver det os nu en mulighed for at udvikle foreningen igennem et nyt set-up, hvilket bl.a. betyder, at Mads Øland stopper som direktør i Spillerforeningen. Han fortsætter med at varetage vores internationale opgaver i FIFPRO, siger Jeppe Curth, formand for Spillerforeningen, og fortsætter:

- På bestyrelsens og spillernes vegne skal der lyde en kæmpe tak for det arbejde, Mads har udført. Han har været med til at tegne Spillerforeningen i næsten 30 år, som formand og direktør. Og sammen med spillerne og vores forhandlerteams har han på klub- og landsholdsplan været med til at sikre utallige stærke kollektive aftaler med hhv. Divisionsforeningen og DBU, til fordel for udviklingen i dansk fodbold på både herre- og kvindesiden. Det er spillerne, bestyrelsen og jeg yderst taknemmelige for, siger Jeppe Curth.

Spillerne på de danske landshold bakker op om den proces, der nu er sat i gang, og takker Mads Øland for hans store arbejde og resultater gennem tiden som direktør i Spillerforeningen.

- Sammen med spillerne på det danske kvindelandshold har Mads har været med til at sikre nødvendige løft af både rammer og vilkår omkring holdet. Vi er endnu ikke i mål, men vi har skabt et fundament, hvor vi kan fortsætte det arbejde, som vil sikre vores videre udvikling og underbygge målsætningen om at være blandt verdens bedste, siger Pernille Harder, anfører for Kvinde-A-landsholdet og en del af spillerrådet.

Hun suppleres af Simon Kjær, anfører for Herre-A-landsholdet og en del af spillerrådet:

- Vi er i en super udvikling i dansk landsholdsfodbold, både på banen og til dels i forhold til rammerne for os spillere. På landsholdsspillernes og egne vegne vil jeg selvfølgelig takke Mads for hans store arbejde gennem de seneste mange år. Sammen med os og Spillerforeningens forhandlerteam har han været med til at sikre arbejdsro for landsholdet gennem stærke, kollektive aftaler og tidssvarende vilkår. Vi glæder os til at fortsætte den udvikling med Spillerforeningen som vores repræsentant i dialogen med DBU, siger Simon Kjær.

Mads Øland ser frem til at kunne fokusere på de mange internationale opgaver i FIFPRO og til at dedikere sig endnu mere til esport bl.a. gennem sin rolle som direktør i CSPPA.

- Det er selvfølgelig vemodigt at sige farvel til direktørrollen i Spillerforeningen. Det har også været en stor ære og tillidserklæring at repræsentere spillerne på både klub- og landshold i så mange år. Med dygtige medarbejdere og rådgivere synes jeg, at vi har opnået gode ting for spillerne. Jeg er sikker på, at Spillerforeningen vil fortsætte det gode arbejde, siger Mads Øland og fortsætter:

- Jeg ser frem til at fortsætte mit fortsatte engagement for Spillerforeningen og spillerne i FIFPRO, hvor opgaverne gennem årene er vokset i omfang og betydning. Mest ser jeg selvfølgelig frem til at bestride mit nye job som CEO i CSPPA, hvor vi organiserer og repræsenterer den absolutte verdenselite, slutter han.

Spillerforeningen har udpeget Michael Sahl Hansen som midlertidig administrativ chef. Han vil varetage stillingen sideløbende med sit job som direktør i Håndbold Spiller Foreningen og bestyrelsesmedlem i DHF.

- Michael (Sahl Hansen red.) er for os et naturligt valg til at lede den her fornyelsesproces sammen med bestyrelsen og teamet i Spillerforeningen. Han har stor erfaring fra både nationalt og internationalt arbejde inden for professionel sport. Han har derudover et indgående kendskab til organisationen gennem det tætte samarbejde mellem Spillerforeningen og Håndbold Spiller Foreningen, siger Jeppe Curth om Michael Sahl Hansen, der ser frem til at gribe opgaven.

- Det er en utrolig spændende opgave at skulle være med til at forny Spillerforeningen. Det giver en unik mulighed for at bygge videre på alt det gode arbejde, og jeg ser frem til at tage fat på opgaven sammen med hele teamet. Det bliver en ongoing proces, hvor vi i første omgang skal arbejde med vores overordnede strategi og på, hvordan vi skaber de optimale rammer for spillerne, der sætter vores kompetencer bedst muligt i spil fremover, siger Michael Sahl Hansen.