Artikel8.5.2020

Spillerforeningen bakker op om ansvarlig genåbning

Fra spillersiden er der glæde over, at bolden nu igen kan rulle på de danske superliga- og 1. divisionsstadions, og at de nye protokoller og retningslinjer kan sikre en forsvarlig genåbning.

Af Martin Dons

Der kan igen spilles fodbold i Superligaen og 1. division. Det står klart, efter at myndighederne har givet grønt lys til, at der igen kan laves holdtræning og spilles fodboldkampe. Dermed kan fodbolden igen rulle på de danske fodboldstadions, som har været lukket ned siden 9. marts.

- Vi glæder os meget over, at der nu er givet grønt lys for en genåbning af Superligaen og 1. division. Det sker på baggrund af nogle seriøse og gennemarbejdede protokoller fra Divisionsforeningen. Det har været afgørende med myndighedernes blåstempling af, at genåbningen sker på en sikker og ansvarlig måde, siger Michael Sahl Hansen, administrativ chef i Spillerforeningen.

Genåbningen er kommet i stand efter en god proces mellem aktørerne i dansk professionel fodbold.

- Fra spillersiden er det selvfølgelige helt afgørende, at genåbningen af Superligaen og 1. division sker på en sikker og ansvarlig måde. Vi har siddet med til møderne i Kulturministeriet og været involveret i arbejdet omkring genåbningen, og det har været en god proces at være en del af. Med de tiltag, der bliver iværksat, føler vi, at det er et sikkert miljø, som spillerne kommer til at færdes i. Derfor bakker vi også op om genåbningen. Det er vigtigt for branchen, at vi nu kommer i gang igen, siger Michael Sahl Hansen.

Spillerforeningen har siden dansk fodbold lukkede ned været i tæt dialog med medlemmerne og står fortsat klar til at hjælpe og rådgive spillere.

- Vi taler løbende med vores medlemmer, og vi oplever, at spillerne rigtig gerne vil i gang igen. Hvis der er spillere, som er utrygge, så er vi selvfølgelig klar til at rådgive og hjælpe dem, siger Sahl Hansen, der samtidig slår fast, at det er vigtigt, at alle respekterer og efterlever de nye retningslinjer, der gælder.

- Vi har et fælles ansvar på både klub- og spillersiden for, at vi alle sammen lever op til protokollerne og følger de nye retningslinjer, der er lavet. Det er vigtigt, at vi tager det ansvar alvorligt, slår Spillerforeningens administrative chef fast.

Åbningen betyder dog desværre ikke grønt lys for Kvindeligaen og 2. division i første omgang.

- Det er naturligvis trist for vores medlemmer i de ligaer, fordi de også gerne vil i gang igen, men vi ser på, hvad der kan lade sig gøre for dem. Udfordringen for holdene i Kvindeligaen og 2. division er, at de ikke anses som virksomheder over hele linjen, som holdene i Superligaen og 1. division gør, siger Michael Sahl Hansen.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.