Artikel20.10.2020

Arbnor Mucolli er Årets Profil i 1. division 2019/20

Tæt på hver fjerde stemme blev sat ud for Vejle Boldklubs Arbnor Mucolli, da spillerne i landets næstbedste række skulle stemme på Årets Profil i sæsonen 2019-2020.

Af Martin Dons

Han er kun lige fyldt 21 år. Det gjorde han i tirsdags. Men Arbnor Mucolli har allerede oplevet en del i sin fodboldkarriere. Som bare 18-årig fik han superligadebut. 26 kampe blev det til for Vejle Boldklub i Superligaen i 2018-19-sæsonen, der endte med en nedrykning.

- Det var tungt. Det var meget tungt. Især den dag mod Hobro, hvor vi rykkede ned. Det var bare en rigtig øv-fornemmelse.

»Det er altid dejligt at blive anerkendt for, at man gør noget godt, men det er klart, at holdet kommer i første række. Vi skulle have den oprykning«

Følelsen husker han stadig. For drømmen var langtfra 1. division. Men turen ned i den næstbedste række har været med til at modne VB-spilleren.

- Det har givet mig noget hår på brystet at være nede. I 1. division skulle jeg måske tage mere ansvar, og det synes jeg også, jeg fik gjort i den sidste halvdel af sæsonen. Jeg fik bidt mig fast på holdet og spillede fast og var en af de afgørende faktorer til, at vi rykkede op, siger Arbnor Mucolli.

Glad for kollega-anerkendelse

Det samme mener divisionskollegerne. For med 22 procent af stemmerne blev Arbnor Mucolli en klar vinder af Årets Profil i 1. division, da spillerne på tværs af klubber skulle afgive deres stemme.

- Det er stort i og med, at det er ens kolleger, der stemmer. Jeg må have gjort noget rigtigt. Jeg synes, at der var mange om buddet i 1. division. Der var mange, der gjorde det godt, men jeg er da glad for, at der er blevet stemt på mig. Jeg sætter stor pris på prisen.

Tilladelse Påkrævet

- Det er altid dejligt at blive anerkendt for, at man gør noget godt, men det er klart, at holdet kommer i første række. Vi skulle have den oprykning, og så er det klart, at i løbet af sæsonen spillede vi mange gode kampe, og det giver også spillere som mig frirum til at lave nogle af de ting, jeg kan. Så det er klart, at hvis holdet gør det godt, så kan jeg også skinne lidt mere.

Broren er sparringspartner og bedste ven

Og skinne har Arbnor Mucolli gjort. En helt afgørende faktor, for at han er lykkes, er familien. Forældrene har altid bakket op, og så har hans et år ældre storebror, Agon Mucolli, der spiller i FC Fredericia, altid haft en stor betydning. Og har det fortsat.

»Vi er sgu meget ærlige over for hinanden, og det, synes jeg bare, har givet mig rigtig meget i min karriere og i mit liv generelt. Jeg har ham at se op til og lære fra«

- Han er bare min bedste ven. Jeg kan snakke med ham om alt. Efter kampe kan vi for eksempel altid snakke – der er vi gode til at give hinanden ros og kritik. Vi er sgu meget ærlige over for hinanden, og det, synes jeg bare, har givet mig rigtig meget i min karriere og i mit liv generelt. Jeg har ham at se op til og lære fra.

Tilladelse Påkrævet

På banen har brødrene altid kigget efter hinanden, mens de spillede sammen i Vejle Boldklub. De har ligesom haft en indbyrdes forståelse. Uden for kridtstregerne har de også hængt sammen.

- Uden for banen har han altid været en støttende figur for mig. Hvis jeg har været tæt på afveje, så har han været god til at sige; hold fokus. Han har altid været den, jeg er gået til, hvis der har været det mindste. Han fortjener al den succes, han kommer til at få i sin karriere, siger Arbnor Mucolli.

Arbnor Mucolli vandt prisen foran holdkammeraterne Jacob Schoop og Kjartan Finnbogason på henholdsvis anden- og tredjepladsen.