Presse27.10.2021

Spillerforeningen og DBU går sammen om spillernes hæderspriser

For første gang kårer DBU og Spillerforeningen sammen Årets Kvindelige Fodboldspiller og Årets Mandlige Fodboldspiller. Priserne, som gives i samarbejde med Hessel HiRE, uddeles til Sport 2021 den 8. januar i Herning.

Spillerforeningen og DBU går sammen om spillernes hæderspriser

Af Martin Dons

Nu skal årets fodboldspiller ikke længere kåres to gange på ét år. For Spillerforeningen og DBU, som hidtil har haft hver sin kåring, har valgt at gå sammen om at kåre henholdsvis Årets Kvindelige Fodboldspiller og Årets Mandlige Fodboldspiller i 2021.

Mens DBU’s pris tidligere har været en pris kåret af de danske fans, har prisen fra Spillerforeningen været spillernes egen pris. Det er sidstnævnte, som begge parter nu forenes om at uddele til DR’s store sportsgallashow, Sport 2021, i Herning den 8. januar 2022 - som det også har været tradition for ved Spillerforeningens kåringer tidligere.

»Det vil fortsat være spillerne selv, der stemmer og dermed afgør, hvem der skal løbe med hæderen og skrive sig ind i historiebøgerne. Vi ved, at det betyder meget for dem, der vinder, når det er deres kolleger, der peget på dem«

Med prissammenlægningen vil kåringen som Årets Kvindelige og Mandlige Fodboldspiller uden sammenligning være den største, individuelle hæder, som kan tilfalde en dansk fodboldspiller.

- Vi synes jo, at det var helt oplagt, at vi slog de to priser sammen, så der nu kun kåres én spiller som årets bedste hos både kvinderne og herrerne. Samtidig er det også et udtryk for, at vi har et godt samarbejde med DBU. Det vil fortsat være spillerne selv, der stemmer og dermed afgør, hvem der skal løbe med hæderen og skrive sig ind i historiebøgerne. Vi ved, at det betyder meget for dem, der vinder, når det er deres kolleger, der peget på dem, siger Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen.

I DBU ser de også god ræson i at lægge de to kåringer sammen.

- Vi er på en god rejse sammen med spillerne, og vi glæder os til samarbejdet også her. Og samarbejdet betyder også, at vi udvider de fælles kåringer på priserne som fremover også vil gælde for de største talenter og Årets Spiller i den bedste mandlige og kvindelige liga. Vi vil desuden tilstræbe, at vi også i fremtiden har en fankåring og dermed fortsætte det fantastiske samarbejde, vi gennem den sidste tid har opnået med vores fans, siger DBU’s direktør, Jakob Jensen.

Første led i kåringen er, at alle hold i Danmarksturneringen får mulighed for at nominere op til fem spillere til titlen. De tre spillere, som får flest nomineringer, kommer på stemmesedlen, som spillerne så kan stemme på. Det er altså fortsat spillerne selv, der både nominerer og stemmer til prisen, som uddeles i samarbejde med Hessel HiRE. Det er hverken i nomineringerne eller i selve afstemningen muligt at udpege en spiller fra sin egen klub.

DBU vil udover ovenstående priser fortsætte med at hylde dansk fodbold gennem uddeling af organisationens øvrige priser traditionen tro i løbet af foråret.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.