Presse21.1.2022

Simon Kjær er Årets Mandlige Fodboldspiller 2021

De danske, mandlige fodboldspillere var ikke i tvivl, da de skulle pege på, hvem der var bedst i 2021. Landsholdsanfører Simon Kjær vandt med mere end halvdelen af stemmerne foran Joakim Mæhle og Pierre-Emile Højbjerg. DBU og Spillerforeningen uddeler prisen i samarbejde med Hessel HiRE.

Simon Kjær er Årets Mandlige Fodboldspiller 2021

Af Martin Dons

- Det er et kæmpe skulderklap.

Sådan lyder det fra landsholdsanfører Simon Kjær, der netop er blevet kåret til Årets Mandlige Fodboldspiller 2021.

Det er anden gang, at AC Milan-generalen bliver kåret til landets bedste fodboldspiller. Det gjorde han også i 2009, hvor han både løb med titlen som året bedste og årets største talent.

- Det er endnu engang en stor ære at blive kåret til det. Ligesom man ikke kan tage de 119 landskampe fra mig, så kan man heller ikke tage de her to fra mig. Det vil være noget, der altid står mig utrolig nært, og som jeg er utrolig stolt over at have opnået.

- Det er fantastisk, og det er jeg sindssygt stolt over. Jeg kan i hvert fald kun takke mange gange til dem, der har stemt på mig – mine kolleger, og det betyder selvfølgelig også ekstra meget, lyder det fra Simon Kjær.

I eksklusivt selskab

Han kan se tilbage på et år, hvor han var med til at spille AC Milan tilbage i Champions League efter otte års fravær, opnåede en plads i EM-semifinalen med Herrelandsholdet, blev kåret til Europas 18. bedste fodboldspiller og endeligt blev kåret til ’Footballer of the Year’ af den engelske avis The Guardian.

Og nu er han altså også kåret til Årets Mandlige Fodboldspiller i Danmark. Og når han lader øjnene løbe ned over listen med tidligere vindere, bliver han stolt.

- Det er et privilegium at få muligheden – og selv at have gjort det muligt – at komme ind i det selskab. Mit navn vil altid stå der. Så det er selvfølgelig også noget, der betyder noget, når jeg engang er færdig med at spille fodbold. Det vil være noget, jeg kan kigge tilbage på, og som jeg altid vil være stolt over. Jeg tror mange gange, når man er i gang med sin karriere, så glemmer du at nyde de her ting.

- Det her vil være noget, når jeg kommer hjem til de gamle, jeg kan tage drengene med ned og vise dem en pokal og sige, ’det var, fordi far blev årets fodboldspiller i 2021’. Det er selvfølgelig også noget, jeg er stolt over at kunne vise dem, siger Simon Kjær.

Han er den blot 11. spiller, der oplever at modtage hæderen to gange, siden prisen første gang blev uddelt i 1961 til Harald Nielsen.

”Selvfølgelig skal jeg være klar til VM”

Han føler, han er et godt sted i karrieren, hvor betingelserne for at præstere er optimale.

- Jeg ved, at jeg lever mit liv på bedst mulig måde, for at jeg skal have succes på en fodboldbane. Og jeg kan være den bedst mulige far og mand, når jeg tager hjem. Det gør også, at jeg har de bedste betingelser for at spille god fodbold. Og så kan jeg godt finde ud af at spille fodbold, smiler han.

Lige nu spiller landsholdsanføreren desværre ikke fodbold på grund af den korsbåndsskade, han blev ramt af i slutningen af 2021. Men han er slet ikke i tvivl om, at han kommer stærkt tilbage. Alternativet er slet ikke en mulighed for den 32-årige forsvarsspiller, der kalder skaden ’et bump på vejen’.

»Selvfølgelig skal jeg være klar til VM. Det er soleklart for mig. Det er slet ikke et spørgsmålstegn«

- Men jeg har også en klub, som jeg skal være klar for hurtigst muligt, hvor jeg samtidig bruger hovedet. For tingene tager den tid, de tager, med den her skade. Så jeg skal også have tålmodighed, og det bliver måske min største udfordring med den her skade. At jeg en gang imellem lige skal trække i håndbremsen, fordi der er nogle ting, der skal have lov til at hele, uddyber Simon Kjær.

Prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller uddeles af DBU og Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE. Tidligere har begge parter uddelt hver sin pris, men i 2021 og fremadrettet er DBU og Spillerforeningen sammen om at uddele prisen.

Sådan fordelte stemmerne sig

Simon Kjær 53 procent