Presse21.1.2022

Signe Bruun er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2021

Signe Bruun satte blandt andet målrekord i 2021. Nu er hun også netop blevet kåret til landets bedste, kvindelige fodboldspiller af sine kolleger. Lyon-angriberen vinder prisen foran Pernille Harder og Rikke Sevecke. DBU og Spillerforeningen uddeler prisen i samarbejde med Hessel HiRE.

Signe Bruun er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2021

Af Martin Dons

- Da jeg fik opkaldet, der tror jeg ikke rigtigt, jeg forstod, hvad det var, der blev sagt.

Selv om Signe Bruun er ambitiøs, så blev hun alligevel overrasket, da hun fik beskeden om, at hun er kåret til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2021. En pris, som landsholdsanfører Pernille Harder har domineret de seneste mange år.

- Pernille er en sindssygt dygtig fodboldspiller og har vundet mange år i træk. Så jeg var egentlig bare rigtig glad, beæret og stolt over at være nomineret i første omgang. Man havde selvfølgelig håbet, men jeg havde overhovedet ikke regnet med det, så det kom som en stor overraskelse for mig.

- Det er jo den største, individuelle pris, man kan vinde herhjemme. Jeg vil ikke sige, jeg har haft som mål at vinde den, for det har jeg egentlig ikke på den måde forholdt mig til, men at blive anerkendt for alt det hårde arbejde, man har lavet både på og uden for banen, det er selvfølgelig dejligt, og det bekræfter også én i, at man har gang i det rigtige. At man gør de rigtige ting, så det giver også helt vildt meget motivation til at fortsætte, uddyber Signe Bruun.

Gennembruddet i rødt og hvidt

Hun kan se tilbage på et år, hvor hun for alvor knækkede landsholdskoden og brød igennem – endda med en sådan effekt, at hun satte målrekord på landsholdet med hele fem scoringer i én kamp. Med 12 mål i seks kampe er hun Danmarks topscorer i VM-kvalifikationen.

Tilladelse Påkrævet

- Når jeg tænker på 2021, så tror jeg, at jeg forbinder det med landsholdet. Jeg har længe gerne ville være en fast del af landsholdet og også kunne bidrage, spille meget og score mål. Det har jeg været så heldig at kunne gøre i VM-kvalifikationen især, så det er megafedt, og det betyder rigtig meget for mig.

- Det er en store ære at spille for landsholdet. Jeg nyder altid at være på landsholdet, og jeg synes, vi har en sindssygt stærk gruppe, og jeg tror, vi kan nå langt sammen, siger Signe Bruun, der i 2017 blev kåret til Årets Kvindelige Talent, da hun tørnede ud for Fortuna Hjørring.

Ikke færdig endnu

Dengang drømte en ung Signe Bruun om at bryde igennem på landsholdet. En drøm, der må siges at være gået i opfyldelse, og som nu erstattes af nye drømme for fremtiden.

- Jeg har også stadigvæk ambitioner, og jeg føler ikke, jeg er færdig endnu. Jeg føler stadig, jeg har mere, jeg gerne vil opnå. Vi har også et EM til sommer med landsholdet. Jeg har ikke været til en slutrunde tidligere, så det ser jeg også helt vildt meget frem til. Og der har jeg også drømme om, hvordan det kommer til at gå.

- Jeg er rigtig glad for, hvor jeg er nu, og jeg er stolt af det arbejde, jeg har lavet indtil videre, men jeg sætter mig ikke ned. Jeg er ikke færdig endnu, jeg skal fortsætte, og det kommer jeg til at forsøge at gøre, siger Lyon-angriberen.

DBU og Spillerforeningen er fra i år gået sammen om at uddele prisen som Årets Kvindelige Fodboldspiller. Tidligere har begge parter uddelt hver sin pris, men i 2021 og fremadrettet er der kun én vinder af prisen. Prisen uddeles i samarbejde med Hessel HiRE.

Stemmefordeling til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2021

Signe Bruun 51%