Presse9.6.2022

Mileta Rajovic er Årets Profil i 2. division 2021/22

På lørdag får Mileta Rajovic et synligt bevis på, at han – ifølge spillerne – har været 2. divisions bedste. Han bliver nemlig hyldet som Årets Profil i 2. division inden Næstveds hjemmekamp mod AB.

Mileta Rajovic er Årets Profil i 2. division 2021/22

Af Martin Dons

28 kampe, 18 mål. Det er måske ikke den helt store overraskelse, at spillerne i 2. division har peget på Næstved-bomberen Mileta Rajovic som Årets Profil i ligaen.

Ikke desto mindre sætter Mileta pris på anerkendelsen.

- Det er selvfølgelig fedt. Det er noget, jeg er glad for. Der er mange dygtige spillere i 2. division, så at blive kåret er jeg glad for. Det er selvfølgelig ikke kun mig, det her går ud til hele mit hold, som har været med til at hjælpe mig til at få den her pris.

»Jeg føler, det er endnu mere specielt, når det er dem, man spiller mod hver weekend, der har stemt på mig.«

Holdkammeraterne måtte ikke stemme på ham. Men det måtte alle konkurrenterne, og det har mange af dem gjort. 22 procent af spillerne skrev nemlig hans navn på stemmesedlen. Og det betyder noget helt særligt for Mileta.

- Det, synes jeg, er federe. Det er nogle, man spiller mod hver uge, så de ved jo, hvad de føler er svært at spille over for, og hvem der er gode. Så jeg føler, det er endnu mere specielt, når det er dem, man spiller mod hver weekend, der har stemt på mig, siger Mileta.

Målene kom, selvtilliden voksede

Efter nogle år med flere klubskifter har Mileta fundet sig til rette i Næstved. Han ankom til Sydsjælland i januar 2021, og på halvandet år er det blevet til 20 mål i 41 kampe. 18 mål er alene kommet i den sæson, som slutter på lørdag.

- Sæsonen har været rigtig god. Lige nu er jeg topscorer i rækken. Jeg er kommet godt i gang, og jeg har fået en masse at arbejde med fra holdkammeraterne, så for mig personligt er det gået rigtig godt i den her sæson.

- Og for holdet… jeg behøver næsten ikke sige noget. Vi rykkede op fem kamp før tid. Det viser, hvilket hold vi er. At vi er et rigtig stærkt hold.

Tilladelse Påkrævet

- Vi er meget dominerende med bolden, og vi skaber mange chancer i løbet af en kamp, og når vi gør det, så er det let for en angriber at sætte dem ind. Og når den første kommer som angriber, så får man selvtilliden, og så bliver de ved med at komme hele tiden. Så føler man næsten, man kan sparke fra midten, når man har selvtillid, og så skal den nok gå ind. Så jeg tror, det har været nøglen – et godt hold, og at jeg har selvtilliden lige pt, siger Mileta.

Vil ikke fortryde

Han er 22 år, 23 i næste måned, men selv om han er ung, har han allerede repræsenteret syv klubber, når man tager U19-tiden med. Han sætter ord på hvorfor.

- Nogle steder har spilletiden ikke været der, og så har jeg prioriteret, at jeg vil ud og spille i stedet for at sidde på bænken. Jeg har prøvet at finde et sted, hvor jeg føler mig godt tilpas, og hvor jeg kunne få lavet mine mål, og der er jeg et godt sted lige nu. Jeg har fundet et sted, hvor det fungerer for mig.

Og det har fungeret i denne sæson. I næste sæson skal 1. division erobres.

»Jeg vil ikke, når jeg er færdig med fodbold, sidde med en fornemmelse af, at jeg kunne nå mere, hvis jeg bare gad. Så mine drømme er bare at give den gas «

- Mine drømme er at nå så langt på så højt et niveau som overhovedet muligt. Jeg vil ikke, når jeg er færdig med fodbold, sidde med en fornemmelse af, at jeg kunne nå mere, hvis jeg bare gad. Så mine drømme er bare at give den gas.

- Lige nu er mit fokus på 1. division. Jeg skal gøre det godt der, og holdet skal gøre det godt der, og så må vi se, om det rækker videre for enten mig selv eller holdet, siger Mileta.

Mileta Rajovic fik 22 procent af stemmerne og vinder prisen foran Yao Diedonne, Thisted FC, Souheib Dhaflaoui, B93, og Hillerød-anfører Jonathan Witt, der alle tre fik otte procenter af stemmerne.

Om prisen

Sammen med spillerne hylder vi i Spillerforeningen hvert år Årets Profil i 2. division. Det er altså spillerne, der stemmer og vælger Årets Profil. Det er i afstemningen ikke tilladt at stemme på en spiller fra sit eget hold.