Spiller til Spiller15.9.2023

93: Ano maler 1:3: En chance man skal gribe

Play button

Når Anosike Ementa ikke spiller fodbold, maler han. Drømmen er at blive udstillet på gallerier og at kunne sælge sin kunst. Sammen med Spillerforeningen og 4player har den 21-årige Viborg FF-spiller udforsket, hvordan han udlever sin drøm.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

21-årige Anosike Ementa, der bare kaldes Ano, er professionel fodboldspiller. Et job og en tilværelse, der kan være lige så opslugende og identitetsskabende, som den er fantastisk. Derfor har han brug for noget andet i sin tilværelse. Sådan har det altid været.

»Siden, jeg var lille, har jeg altid spillet fodbold. Men da jeg blev ældre, og folk begyndte at finde deres forskellige veje i livet, fandt jeg noget megafedt i at finde tid til også at lave andre ting end bare at spille fodbold. At du, når du har fri for fodbolden, ikke hele tiden tænker ’fodbold, fodbold, fodbold’, men at du også har noget andet at gå op i.«

»Det er det det der med at kunne koble fra, så det hele ikke handler om fodbold. Det gavner også én sindssygt meget, når man så spiller«

»Det har været sygt vigtigt for mig – og for min fodbold – at jeg har haft nogle ting, jeg syntes var sjove at lave udenom fodbolden,« siger Ano i det første af tre afsnit i en podcastserie om hans passion for at male.

En bedre fodboldspiller

Før han begyndte at male, var det musikken, der optog ham. På den måde har han altid dyrket noget kreativt uden for fodboldbanen.

»Det er det det der med at kunne koble fra, så det hele ikke handler om fodbold. Det gavner også én sindssygt meget, når man så spiller,« fortæller han i vores podcast.

Derfor var han lydhør, da en af vores rådgivere på et klubbesøg i AaB fortalte ham om en af de mange indsatser, vi igennem 4player har startet med blik for det hele menneske. Ano blev introduceret til forløbet ’person udvikling’, hvor du som spiller selv vælger, hvad du vil arbejde med.

For andre atleter har det eksempelvis været økonomi, iværksætteri eller tale foran forsamlinger. For Ano var det kunsten.

»Det er bare en chance, man skal gribe, når man har muligheden for det gennem Spillerforeningen.«

Og det gjorde han. Greb chancen. Og i første episode af ’Ano maler’ kan du høre mere om de tanker, og hvad han har fået ud af det.

Du finder podcastserien ’Ano maler’ i Apple Podcast, Spotify eller der, hvor du lytter til podcast.