Presse14.6.2024

Bane 2 er Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen 2023/24

For anden sæson i træk har anførerne i Gjensidige Kvindeliga valgt Brøndby IF’s Bane 2 som ligaens bedste bane. Det er anførerne, der kårer Danmarks Bedste Bane, og prisen uddeles af Spillerforeningen.

Bane 2 er Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen 2023/24

Af Michael Hehr

To kåringer ud af to mulige.

Det er status for Brøndby IF’s hjemmebane, Bane 2, der for andet år i træk er blevet kåret som Danmarks Bedste Bane i Gjensidige Kvindeliga af ligaens anførere.

»Stort tillykke til Brøndby IF med titlen som Danmarks Bedste Bane i Gjensidige Kvindeliga. Den investering, Brøndby Kommune har gjort i anlægget, har virkelig bidraget til oplevelsen af at spille i Brøndby. Det kvitterer spillerne for igen i år,« lyder det fra Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen.

Derfor kårer vi Danmarks Bedste Bane

Vi i Spillerforeningen kæmper for bedre baner og bedre forhold. Derfor kårer vi sammen med Gjensidige Kvindeligas anførere Danmarks Bedste Bane.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Kunstgræsset på Bane 2 blev anlagt af Brøndby Kommune forud for sidste sæson. Det må anførerne i ligaen siges at have taget godt imod. Faktisk er de generelt glade for kunstgræs. For andet år i træk er de tre bedst bedømte baner således Bane 2, Right to Dream Park og Capelli Sport Stadion, der alle er kunstgræsbaner.

»Man kan sige meget om kunstgræsbaner, men én ting er sikkert: Man ved, hvad man får, når man løber ind på den. Modsat nogle af græsbanerne i Kvindeligaen er kunstgræsbanerne plane. Der står hverken mælkebøtter eller muldvarpeskud i vejen,« siger Thomas Lindrup.

Højeste standard inden for kunstgræs

Det er Per Rasmussen og Christopher Lindberg Udsen, der har ansvaret for banen. Christopher Lindberg Udsen har også fokus på, at man – modsat andre stadioner i ligaen – kan stole på underlaget på Bane 2.

»Som alle kunstgræsbaner er den jævn, bolden har et godt opspring og ruller helt præcist. Banen er tæt, og stråene har den perfekte længde,« siger Christopher Lindberg Udsen om banens beskaffenhed.

Både Per Rasmussen og Christopher Lindberg Udsen har erfaring med at arbejde med både kunst- og naturgræs. Selvom håndværket er mere simpelt, sætter de en ære i arbejdet.

»Der er kæmpe forskel på natur- og kunstgræs. En græsbane nørder man helt vildt. Der klipning, gødning, såning, prikning og vertikalskæring. Her (på Bane 2, red.) er der meget færre ting. Selvom det er simpelt, er det alligevel spændende. Blandt andet, fordi det, inden for kunstgræs, er højeste niveau.«

»Vi strigler banen hver 14. dag, og vi fejer den med børsterne to gange ugentligt. Det er den vigtigste vedligeholdelse, vi har. Ellers er det bare at holde banen ren ved f.eks. at fjerne tape,« siger Christopher Lindberg Udsen.

AGF’s mange hjemmebaner koster topplacering

Bane 2 i Brøndby er suverænt på toppen. Men den ville få kamp stregen, hvis AGF udelukkende havde spillet deres hjemmekampe på Ceres Park. I de fire kampe, AGF har spillet på Ceres Park, har banen et gennemsnit på 4,5.

Desværre for AGF og ligaens øvrige hold har ’De Hviiie’ spillet majoriteten af deres kampe på Vejlby-Risskov Stadion. I de fem kampe har den bane fået en gennemsnitsbedømmelse på 1,2, hvilket gør Vejlby-Risskov Stadion til ligaens ubetinget ringeste bane.

I tillæg til Ceres Park og Vejlby-Risskov Stadion har AGF ligeledes inviteret til fodbold på træningsanlægget på Fredensvang (5) såvel som Fynske Bank Arena i Kolding (2). Scoren, der fremgår af den samlede stilling, dækker altså over intet mindre end fire baner.

Her er den samlede stilling

1. Bane 2 (Brøndby IF): 4,55
2. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 4,09