Rikke Sevecke: »Vi må ikke gamble med spillernes helbred – Der skal ske en ændring«

Feature15.2.2024

Rikke Sevecke har spillet hele karrieren med en hjertelidelse. Den nu tidligere fodboldspiller efterspørger en ændring.

Foto: fodboldbilleder.dk

Af

Af Rikke Sevecke via FIFPRO

Jeg har aldrig haft nogen symptomer, der kunne indikere, at jeg levede med en hjertelidelse. Jeg har endda gennemført medicinske tests i mine klubber og på det danske landshold, nogle tests mere omfattende end andre. Læs artiklen på engelsk på fifpro.org.

Før VM og EM skal spillerne gennemgå hjerteundersøgelser, som arrangørerne står for: Et elektrokardiogram (et EKG) og et ekkokardiogram (en ultralydsundersøgelse af hjertet). I min tid i Everton fik vi kun udført disse en gang hvert andet år.

Om forfatteren

Rikke Sevecke annoncerede sit karrierestop i januar 2024 som følge af en hjertelidelse, som blev opdaget i oktober 2023. Den tidligere Brøndby IF, Everton og Portland Thorns forsvarer, der har spillet over 50 A-landskampe, understreger i sit indlæg behovet for bedre beskyttelse blandt kvindelige fodboldspillere, når det kommer til monitorering af hjertesundhed.

Men fordi jeg var på nippet til at skifte til en klub i Italien i sommermånederne før VM, blev jeg bedt om at gennemføre en træningstest med EKG-overvågning, en arbejds-EKG, der i bund og grund er en EKG, der måler ens hjertefrekvens og hjerterytme, imens man træner, enten på løbebånd eller på en kondicykel. Før det havde jeg hovedsageligt fået foretaget en almindelig EKG eller en EKG, hvor jeg hvilede.

Men denne arbejds-EKG viste, at jeg havde ekstra hjerteslag. Og mange af dem.

»Lægen fortalte mig, at jeg var nødt til at stoppe fodboldkarrieren med det samme«

Rikke Sevecke via FIFPRO

Derfor skulle jeg gennemgå nogle ekstra tests, såsom CT- og MR-scanninger, men her var resultaterne fine. Jeg tog endda hjem til Danmark og fik gennemført flere tests, og svarene på de tests var også, at alt så fint ud.

Der kan være mange faktorer i spil for, hvorfor ens hjerte kan have ekstra slag, såsom en virus. Og derfor var der ikke nogen umiddelbar bekymring. Jeg fik da også OK til at spille VM i Australien og New Zealand i juli 2023, men vi aftalte samtidig, at jeg skulle gennemføre testene igen efter turneringen.

Jeg følte mig godt tilpas til VM, både fysisk og mentalt. Jeg er god til at adskille mine følelser, så selv om tankerne om en hjertelidelse måske lå et sted i baghovedet, fokuserede jeg først og fremmest på fodbolden. Du lever i en boble, når du er afsted til en slutrunde.

Rikke Sevecke i kamp for Danmark under VM-slutrunden i 2023, der blev afholdt i Australien og New Zealand.

I september, efter VM, gennemførte jeg igen en række tests i København, der igen viste ekstra hjerteslag, og endda flere end før slutrunden. Det var bekymrende.

Jeg skulle derfor gennem yderligere tests på baggrund af det, og i oktober blev det bekræftet, at jeg havde ARVC (Arytmogen højre ventrikel kardiomyopati), hvilket i værste fald kan medføre hjertestop. En hjertelidelse, det viser sig, jeg har haft hele livet.

Lægen fortalte mig, at jeg var nødt til at stoppe fodboldkarrieren med det samme. På det tidspunkt spillede jeg for Portland Thorns, og der var kun fire kampe tilbage af sæsonen i NWSL. Jeg spurgte, om jeg i det mindste kunne få lov til at spille sæsonen færdig, men fik at vide, at jeg skulle stoppe med det samme.

Det er skræmmende at tænke på, at hvis ikke jeg havde besluttet mig for at skifte klub den sommer, og derfor ikke havde skullet igennem en arbejds-EKG i den forbindelse, så ville min hjertelidelse ikke være blevet diagnosticeret – og den ville først være blevet opdaget, hvis noget langt værre var sket.

»Jeg har modtaget en masse støtte fra spillerforeningerne i England og Danmark«

Rikke Sevecke via FIFPRO

Jeg har gennemgået en arbejds-EKG før, i 2019. Men her var der ingen ting at bekymre sig om. Det var først som 27-årig, efter mange almindelige EKG’er og ekkokardiogrammer, at min hjertelidelse blev opdaget. Det understreger den medicinske kløft, der er inden for fodbold. Jeg er hverken ekspert eller læge. Jeg ved bare, hvad der skete i min situation. Og jeg ved, at hvis ikke jeg havde gennemført den test, så havde jeg aldrig vidst, at jeg har ARVC.

Jeg vil bruge min historie til at skabe opmærksomhed om dette og presse på for, at tingene ændrer sig. Vi må ikke gamble med spillernes helbred og sikkerhed i deres arbejde. Og derfor skal arbejds-EKG’er indføres bredere inden for fodbold. Jeg var heldig, at jeg fik en test, som potentielt har reddet mit liv. Et privilegie, som ikke alle spillere har adgang til, som det er nu.

Rikke Sevecke i kamp for Danmark mod Kina under VM-slutrunden i 2023.

Jeg har modtaget en masse støtte fra spillerforeningerne i England og Danmark. Spillerforeningen sørger altid for, at spillerne er ordentligt forsikret og dækket, hvis noget skulle ske, mens den engelske spillerforening har hjulpet mig med at forberede mig på livet efter fodboldkarrieren gennem deres uddannelsesprogrammer.

Lige nu er jeg i gang med Visas The Second Half, hvor jeg er ved at undersøge, hvad næste skridt i karrieren skal være, og som samtidig giver mig mulighed for at lære af og dele erfaringer med andre atleter og organisationer.

Jeg er også involveret i Female Invest, som hjælper kvinder med rådgivning og anbefalinger ift. investeringer. Og så er jeg blevet ambassadør for Hjerteforeningen i Danmark, hvor jeg snart vil fortælle min historie, genopfriske mit førstehjælpskursus, være med på hospitalsbesøg og engagere mig med hjertepatienter.

Jeg savner virkelig fodbolden. Jeg savner sammenholdet. Jeg savner at være en del af et hold. Jeg savner at opnå et mål sammen. Som atlet forlader ens vindermentalitet aldrig en; Jeg vil stadig være den bedste. Og derfor, uanset hvad det næste bliver, så vil jeg give mig 100 procent.