21. 02. 2007

Der må gribes ind i sag om forhåndsaftaler med 13-årige

I gårsdagens udgave af Ekstra Bladet dokumenteres det, at FC Midtjylland har indgået forhåndsaftaler med to 13-årige drenge fra Køge. Spillerforeningen tager afstand fra denne metode og bakker op om 15-årsreglen.Direktør i Spillerforeningen Mads Øland forklarer, hvorfor reglen er vigtig:

- Reglen om, at det er ulovligt at indgå aftaler med spillere under 15 år er til for at beskytte spillerne. Derfor kan vi i Spillerforeningen slet ikke acceptere, at nogen klubber indgår aftaler med så unge spillere, og vi bakker kraftigt op om 15-årsreglen, som vi har en aftale med Divisionsforeningen om i vores overenskomst.

FC Midtjylland har erkendt, at aftaler med spillere på 13 år ikke er gyldige, men det ændrer ikke på det ulovlige og amoralske i metoderne:

- Selvom en aftale med en spiller på 13 år ikke er gyldig, så laver klubben aftalen alligevel for at få spilleren til at føle sig bundet til klubben i fremtiden og for at sikre, at andre klubber ikke får glæde af spillerens talent. Derfor nytter det ikke noget bagefter at sige, at aftalen ikke er juridisk gyldig. En forhåndsaftale med en 13-årig er ulovlig og moralsk forkastelig, udtaler Mads Øland.

Spillerforeningen tager nu sagen op med Divisionsforeningen for at drøfte, hvad der skal gøres.

Forhåndskontrakter tjener ikke spillernes formål

I Ekstra Bladet forklarer forældrene til den ene af de to 13-årige drenge, at der er blevet skrevet under på en aftale om, at deres søn skal spille i FC Midtjylland, når han fylder 15 år.

Og Mads Øland forstår godt drømmen om at være sikret at spille for en dansk topklub, men understreger samtidig, at aftalerne må vente til spillerne bliver 15 år:

- Der kan nå at ændre sig meget for et ungt menneske i løbet af årene fra 13 til 15, og derfor kan det være meget uheldigt som ung spiller at give lovning på sit talent. Hvis spilleren er god nok og virkelig brænder for det, skal han nok finde sig en god klub.

FAKTA: 15-årsreglen

Fra overenskomsten mellem Spillerforeningen og Divisionsforeningen:

”§ 4.1. (…) Kontraktspillere kan alene ansættes på uopsigelige tidsbestemte kontrakter i overensstemmelse med nærværende overenskomst, herunder overenskomstens bilag.”

I bestemmelserne for kontraktspillere er det ikke lovligt at lave aftaler for spillere under 15 år:

”§ 4.5. Kontrakter for spillere på 15 år og derover, men under 18 år, kan højst udgøre 36 måneder.”

I DBU’s standardkontrakt er reglen den samme:

”§ 6.2. Hvis spilleren er under 15 år ved underskrivelsen, vil kontrakten blive afvist. Hvis spilleren ikke er fyldt 18 år ved underskrivelsen, vil kontrakten blive afvist, hvis den ikke er medunderskrevet af forældremyndighedens indehaver.”
Direktør i Spillerforeningen Mads Øland forklarer, hvorfor reglen er vigtig:

Forhåndskontrakter tjener ikke spillernes formål

FAKTA: 15-årsreglen

Fra overenskomsten mellem Spillerforeningen og Divisionsforeningen:

I DBU’s standardkontrakt er reglen den samme: