19. 03. 2009

Anti-doping: WADA's appel mod Nicolo Cherobin afvist

I marts 2008 blev fodboldspilleren Nicolo Cherobin idømt en måneds karantæne for at udeblive fra en dopingkontrol. Det internationale dopingagentur krævede imidlertid et til to års karantæne, men er nu blevet afvist af den internationale sportsdomstol.Foto © Stock.Xchng

Cherubin blev pålagt at deltage i en dopingkontrol efter en kamp mellem Reggiana og Livorno, der blev spillet den 31. oktober 2007 i den italienske Serie A. Cherubin mødte ifølge det internationale dopingagentur, WADA, imidlertid for sent op, og den italienske olympiske komite kendte efterfølgende Cherubin skyldig i mangel på samarbejde med doping-kontrollørerne. Dette medførte som nævnt en karantæne på en måned, men eftersom karantænen allerede er afsonet, kan Cherubin fortsætte med fodbolden.

I sagen findes dog en række kritikpunkter af WADA-kontrollørernes afvikling af dopingkontrollen. Den internationale sportsdomstol, CAS, lagde i afvisningen af WADA’s appel vægt på, at det var utydeligt hvornår og på hvilken måde, spilleren var blevet informeret om, at han skulle deltage i en dopingkontrol. Desuden blev det heller ikke fundet bevist, at spilleren afviste eller ikke formåede at afgive sin dopingprøve rettidigt. Samtidigt blev det påpeget, at dopingkontrollørerne ikke havde informeret spilleren tilstrækkeligt, og at Cherubin derfor ikke vidste, hvilken straf han kunne risikere.

Cherubin-sagen er den seneste udvikling i en række sager mod fodboldspillere, der er dukket for sent op til en dopingkontrol. Hoffenheim-spillerne Andreas Ibertsberger og Christoph Janker er, som Spillerforeningen kunne berette om i går, blevet frifundet af det tyske fodboldforbund for en lignende forseelse, mens de to Brescia-spillere Daniele Mannini og Davide Possanzini begge er blevet idømt et års karantæne. Sidstnævnte sag kritiseres af Spillerforeningen for at være uproportionel, da en udeblivelse fra en dopingkontrol aldrig må sidestilles med at blive testet positiv for et ulovligt præparat.
Foto © Stock.Xchng