27. 04. 2009

Asiatisk spillerforening og fodboldforening underskriver memorandum

Den asiatiske spillerforening (FIFPro Asia) har indgået en såkaldt Memorandum of Understanding med den asiatiske fodboldforening (AFF) for at forbedre forholdet mellem de to organisationer. Det skete ved den tredje FIFPro Asia kongres i Kuala Lumpur.Foto © FIFPro

Aftalen kan ses som en slags skriftlig gentleman-aftale, der er specielt udformet for at forstærke samarbejdet og dialogen imellem de to internationale organisationer. Aftalen har fokus på de største udfordringer, som professionel fodbold står overfor i den asiatiske region.

Blandt andet indbefatter aftalen opbygningen og udviklingen af professionelle ligaer i Sydøstasien, hvor FIFPro Asia skal bidrage med spillerrelateret ekspertviden samt bekæmpelse af doping og racisme i fodbold.

Dato’ Seri Paul Mony Samuel fra AFF hilste aftalen med FIFPro Asia velkommen: “Vi er i AFF ekstremt glade for at have underskrevet aftalen med den asiatiske del af den verdensomspændende organisation for professionelle fodboldspillere, FIFPro.

Ved kongressen blev en række vigtige beslutninger, der beskytter asiatiske fodboldspilleres rettigheder, desuden vedtaget. Herunder udviklingen af professionel fodbold samt asiatisk fodbolds konkurrencedygtighed, overensstemmelse med FIFA’s regelsæt og støtte til uafhængige spillerforeninger for professionelle fodboldspillere i Malaysia, Kina og Sydkorea.

FIFPro’s generalsekretær, Theo van Seggelen er glad for aftalen, men forudser stadig meget arbejde: ”Det var en meget succesfuld kongres, og vi har stor tiltro til vores asiatiske afdeling. Det er vigtigt, at alle spillere kloden rundt bliver tilbudt lige rettigheder indenfor FIFA’s regelsæt. Det er indlysende, at der stadig skal arbejdes hårdt, men jeg ser ingen grund til, at vi ikke skulle lykkes, og vi stopper ikke før, det mål er nået. Nye foreninger for professionelle fodboldspillere er blevet etableret i Indien og Indonesien, mens det er nødvendigt for Kina at anerkende dets spillere som interessenter i fodboldens verden. FIFPro vil i samarbejde med FIFA arbejde for at løse de problemer, vi har diskuteret.

Den tredje FIFPro Asia Kongres blev afholdt i Kuala Lumpur fra den 20.-21. april 2009.

Billedet fra venstre mod højre: Brendan Schwab, Dato’ Seri Paul Mony Samuel og Theo van Seggelen
Foto © FIFPro