10. 08. 2009

Australske spillere dømmer fodboldbaners kvalitet

Den australske spillerforening, PFA, har introduceret et rating-system af fodboldbanerne for at sikre førsteklasses underlag samt spillernes ve og vel i den bedste australske række. Foto © Per KjærbyePFA besluttede sig for at implementere rating-systemet pga. den udbredte bekymring fra spillere og fans omkring kvaliteten af nogle baner i løbet af 2008/2009-sæsonen.

Den australske spillerforening har taget ved lære af de hollandske kolleger i VVCS, der fra sidste sæson har benyttet et rating-system med stor succes. Anførerne fra de hollandske klubber kårede PSV som den klub med den bedste bane i landet i sæsonen 2008/2009.

I det australske rating-system skal udeholdets anførere vurdere klubbernes baner ud fra følgende fire kriterier:

- den overordnede kvalitet af banen ift. professionel fodbold på højeste plan
- banens jævnheden ift. afleveringer og boldkontrol
- banens hastigheden til samme formål
- banens hårdhed

Præsident for PFA, Brendan Schwab, forklarer om tiltaget: ”Systemet vil give os konstant input fra spillerne selv, om hvorvidt banen lever op til standarden for professionel fodbold på højeste plan. Det giver mulighed for et løbende højt fodboldniveau og for tidligt at skride ind, der hvor en bane udgør en risiko for at skade fodboldspillet eller spillerne selv.

Brendan Schwab fortæller videre om det at gå væk fra de normer, som man har været vant til i Australien: “For at modnes som fodboldnation, må de, der er ansvarlige for at pleje baner i den bedste række, forstå at fodbold kræver et spilleunderlag af en meget højere kvalitet, end hvad der ville være acceptabelt i australsk fodbold eller rugby.

Han fortsætter:

Klubberne i Australien er helt rigtigt begyndt at fokusere på at forbedre den tekniske del af spillet, og det er essentielt, at spillerne har baner, der tillader, at de kan udnytte deres tekniske færdigheder til fulde. Dette vil føre til endnu bedre underholdning for fansene.”PFA besluttede sig for at implementere rating-systemet pga. den udbredte bekymring fra spillere og fans omkring kvaliteten af nogle baner i løbet af 2008/2009-sæsonen.

- den overordnede kvalitet af banen ift. professionel fodbold på højeste plan
- banens jævnheden ift. afleveringer og boldkontrol