10. 06. 2009

Butragueño skal repræsentere FIFPro i FIFA's tekniske udviklingskomite

Tidligere stjernespiller i Real Madrid Emilio Butrageño kommer til at repræsentere FIFPro i FIFA?s tekniske udviklingskomite. Komiteen arbejder for at forbedre fodbolden og dets overordnede forhold. Foto © Per Kjærbye.Butrageño erstatter franske Laurent Blanc, som ikke længere kan kombinere arbejdet i komiteen for den internationale spillerforening, FIFPro, med sin trænergerning i Bordeaux.

Formålet med komiteen er at forbedre kvaliteten af fodbold på verdensplan. Dette indebærer at analysere hovedaspekterne i fodboldkampe, træning og teknisk udvikling såvel som at bidrage med synspunkter på en lang række områder herunder den internationale fodboldkalender og restitutionsperioder.

FIFA’s tekniske udviklingskomite omfatter 21 medlemmer, heriblandt mere eller mindre kendte navne som Romario, Carlos Bilardo, Kalusha Bwalya og Ioan Lupescu.

Komiteens instruktører viderebringer resultaterne til trænere og andre interessenter verden rundt som del af et kursusprogram, der har til hensigt at hjælpe med at skabe og forbedre strukturer hos fodboldforeninger verden rundt inden for træning og spillerudvikling.

Billedet viser Emilio Butrageño i kamp med Morten Olsen i VM-opgøret mellem Spanien og Danmark tilbage i 1986.Butrageño erstatter franske Laurent Blanc, som ikke længere kan kombinere arbejdet i komiteen for den internationale spillerforening, FIFPro, med sin trænergerning i Bordeaux.