24. 04. 2009

Den engelske spillerforening kræver handling mod racisme

Den engelske spillerforening (PFA) opfordrer fodboldens unioner til at slå hårdt ned på racistisk og homofobisk adfærd for at undgå, at spillerne selv skrider til handling. Foto © FIFProUdmeldelsen går i tråd med UEFA-præsident Michel Platinis seneste udmelding om, at kampene skal afbrydes i 10 minutter i tilfælde af racistiske tilråb, og som en sidste udvej afbrydes helt.

Bestyrelsesformand i PFA, Nick Cusack, der selv har været professionel fodboldspiller i 15 år, mener at bristepunktet er nået, og at der skal skrides til handling:

De nuværende økonomiske straffe, der gives af de nationale fodboldforeninger, sender ikke et stærkt nok signal til spillerne. Medmindre FIFA og UEFA bliver mere hårde i filten ved at fratrække point eller diskvalificere hold fra turneringer for denne type adfærd, vil spillerne blive tvunget til at tage sagen i egen hånd og nægte at spille, når tilråbene finder sted.

Han fortsætter:

Det er ikke sket endnu, men det vil være fuldt berettiget, hvis tilråbene fortsætter og fodboldorganisationerne stadig ikke har gjort mere for at beskytte spillerne. Denne type rædselsfulde krænkelser som sorte spillere blev udsat for før i tiden, sker sjældnere i England, men det er bekymrende, når det af og til stadig forekommer.

Et nyligt eksempel var da Portsmouths forsvarsspiller Sol Campbell (billedet) blev udsat for nedladende racistiske tilråb fra Tottenham-fans, da de to hold mødtes. Nick Cusack tager afstand fra adfærden:

Selvom engelsk fodbold har taget store skridt for at udrydde racistiske tilråb, findes der stadig fornærmende sprogbrug og truende adfærd på de engelske stadions. Dette flashback til et skammeligt kapitel i engelsk fodbold har genåbnet debatten om, hvordan vi stopper disse krænkelser en gang for alle.

Han fortsætter: