13. 03. 2009

Der skal da være forskel på en herrefodbold og en damefodbold

Basketball og håndbold har allerede indført damebolde på eliteplan. Det vil være logisk at gøre det samme inden for fodbold af flere årsager, som vi vil forsøge at synliggøre i denne artikel. Foto © SelectDet er ikke nogen hemmelighed, at herrer fra naturens side er fysisk stærkere end damer. Hvorfor skal damer så tvinges til at bruge en herrefodbold, der i kraft af boldens vægt og størrelse gør det svært for damespillere at udføre alle spillets facetter?

”Undersøgelser viser, at damer pådrager sig langt flere skader end herrer i fodbold, og at en stor del af de skader helt enkelt skyldes overbelastning i skudøjeblikket. En anderledes og lettere fodbold udviklet til damer vil uden tvivl gøre damefodbold bedre og mindske risikoen for skader”, udtaler Søren Busk fra Select.

På denne baggrund udviklede Select i starten af sidste år en damefodbold med navnet Palermo, som henvender sig direkte til fodboldpiger- og damer. Hemmeligheden bag fodbolden er en reduceret vægt i forhold til en almindelig fodbold, hvilket gør det lettere for spilleren at udføre de svære detaljer, der gør fodboldspillet attraktivt at se på, og ikke mindst sjovt at deltage i. Palermo-fodbolden har således været en del af Selects sortiment siden starten af sidste år.

Select er ikke de eneste der har udviklet en damefodbold. Tirsdag den 10. marts 2009 blev fodbolden, som går under navnet ’Sensational 1’ præsenteret for omverdenen i boldklubben B93, der i et samarbejde med en idrætsforsker fra Århus Universitet og andre idrætspersoner har udviklet en ny damefodbold. Ambitionerne for den nye damefodbold, der er økonomisk støttet af Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og Københavns Kommune, er store, og idéfolkene bag den nye fodbold både håber og tror på at FIFA og DBU vil tage fodbolden til sig, så ’Sensational 1’ på længere sigt kan bruges på damefodboldens eliteniveau.

I forbindelse med offentliggørelsen af den nye damefodbold har den tidligere landsholdsspiller og testperson på ’Sensational 1’ Bettina Falk udtalt:

- ”Jeg tror det vil rykke noget i kvindefodbolden. En af grundene til at kvindefodbolden ikke er slået igennem, er at de ydre forhold ikke passer til kvinder. Noget andet man kunne gøre var at ændre på banestørrelsen, men så er det noget nemmere at ændre på boldstørrelsen. Jeg tror på at den nye bold kan gøre spillet væsentlig mere seværdigt, men i det mindste får vi skabt en debat omkring det, og når andre idrætsgrene har særlige dame-bolde bør fodbolden også have det.”

Det er et faktum, at piger og kvinder i ind- og udland har taget fodboldspillet til sig. FIFA spår, at der i 2014 vil være lige så mange kvinder der spiller fodbold som mænd. Derfor mener Spillerforeningen, at de naturligvis også skal have en bold, der giver dem de bedste muligheder for at være en del af et hurtigt, sikkert og seværdigt spil. Med en damefodbold vil langt flere piger og damer få meget lettere ved at score på langskud og udføre de svære detaljer, som på nuværende tidspunkt er svært med en stor og tung herrefodbold.