18. 03. 2009

Det tyske fodboldforbund træffer afgørelse i Hoffenheim-sagen

To Hoffenheim-spillere slipper for mellem et og to års karantæne for at møde for sent op til en doping-test, mens klubben straffes af det tyske fodboldforbund.Spillerforeningen har løbende fulgt sagen og den seneste udmelding var, at spillerne Andreas Ibertsberger og Christoph Janker i første omgang blev frikendt for tiltale. Denne frikendelse står nu ved magt, da det tyske fodboldforbund har besluttet at straffe klubben i stedet for spillerne. Beslutningen er truffet på det grundlag, at spillerne kom for sent til dopingkontrollen, fordi de ikke vidste, at de var udvalgt til den. Derfor er ansvaret blevet placeret hos klubben af det tyske fodboldforbund, der lagde vægt på, at det også er klubbens ansvar at overholde dopingreglerne.

Hoffenheim har således modtaget en bøde på € 75.000 for brud på antidoping-reglerne. Derudover har Hoffenheims dopingansvarlige, Peter Geigle, modtaget en bøde € på 2.500.

I løbet af sagen har Spillerforeningen draget paralleller til Brescias spillere Daniele Mannini og Davide Possanzini, der i januar blev idømt et års karantæne af den internationale sportsdomstol, CAS. Disse to spillere havde begået samme forseelse som Andreas Ibertsberger og Christoph Janker. Men til forskel fra de to Hoffenheim-spillere var Brescia-spillerne vidende om, at de var udvalgt til doping-testen. Ifølge det internationale dopingagentur, WADA’s, regelsæt er disse forhold sammenlagt strafbare.

Mads Øland, direktør i Spillerforeningen, udtaler i den forbindelse:

”Karantænen som de to Brescia-spillere fik, var ude af proportioner med forseelsen. Samtidig undgik klubben at få en bøde. I det seneste tilfælde med Hoffenheim undgik spillerne straf mens klubben ikke gjorde det. WADA bliver nødt til at indføre klarere regler og en strafferamme, der er proportional med forseelsen.”

Det tyske fodboldforbunds afgørelse kan stadig blive taget op af WADA, der har muligheden for at indbringe den for CAS.

Hoffenheim-spillere frikendt i første omgang

To Hoffenheim-spillere risikerer lang karantæne

Uhørt lang karantæne til Brescia-spillere

Mads Øland, direktør i Spillerforeningen, udtaler i den forbindelse:

Hoffenheim-spillere frikendt i første omgang

To Hoffenheim-spillere risikerer lang karantæne