23. 09. 2009

El-Hadji Diouf anklaget for verbalt racistisk overfald mod bolddreng

I weekendens Premier League kamp mellem Everton og Blackburn, gik Blackburns senegalesiske stjerneangriber El-Hadji Diouf ifølge flere medier verbalt til angreb på en bolddreng.El-Hadji Diouf skulle eftersigende have råbt, ”Fuck off, white boy” efter en episode, hvor bolddrengen havde været for lang tid om at aflevere bolden ved et indkast. Den chokerede bolddreng fortalte efter kampen om episoden til sin chef, hvilket resulterede i at politiet efterfølgende valgte at hente El-Hadji Diouf ud af omklædningsrummet for at afhøre ham.

Det særlige i denne sag er, at det er en sort, som bliver anklaget for racisme mod en hvid.
Hos den danske spillerforening forklarer projektleder for Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen: ”Racisme er racisme, om det så er sort mod hvid eller hvid mod sort. Det man kan diskutere er, hvem der er majoriteten, og hvem der er minoriteten. I den vestlige del af verden er hvide mennesker majoriteten og racisme mod eksempelvis sorte har en større vægtning eller negativ effekt end fra sorte mod hvide. Men derfor er det stadig racisme, da det er diskrimination på baggrund af hudfarve. Dette er uacceptabelt uanset hvad.”

El-Hadji Diouf afviser dog beskyldningerne og anklager bolddrengen for at lyve. Samtidig fortæller han, at han under kamp blev forfulgt af Evertons fans og hævder, at de kastede bananer efter ham.

Diouf forklarer: ”Bolden gik ud, og jeg ville tage indkastet så hurtigt som muligt. Bolddrengen kastede bolden til mig som et ben til en hund. Linjedommeren fortalte mig, at han så det, men at vi var nødt til at spille videre, og at vi ville se på episoden i pausen. Hvad værre er, så kastede folk bananer efter mig. Fjerdedommeren sagde, at han ville indberette det til politiet”. Diouf uddyber videre: ”Jeg sagde ingenting til bolddrengen netop for at folk ikke skulle kunne sige; det er bare El Hadji Diouf igen. Jeg har haft problemer før men aldrig som i søndags.”

En official fra Goodison Park har undersøgt stedet på stadion, hvor Diouf hævder, at der blev kastet bananer efter ham uden at finde noget, der beviser dette. Heller ikke fotografer eller tv har opfanget situationen. En klubrepræsentant fra Everton afviser også, at politiet skulle være i gang med en undersøgelse af Evertons fans.

Lige nu overvejer politiet, om de skal rejse en sag mod Diouf, hvilket også vil få sportslige konsekvenser for spilleren, da han formegentlig vil få karantæne af det engelske fodboldforbund. Forbundet er opmærksomme på situationen men afventer en rapportering fra kampens officials, og de skal yderligere have talt med politiet om deres afhøring.