22. 09. 2009

Eto'o forfulgt af racistiske tilråb

Inters camerounesiske angriber Samuel Eto'o og hans italienske holdkammerat med ghanesiske rødder Mario Balotelli blev i weekendens kamp mod Cagliari i den italienske Serie A udsat for racistiske tilråb fra Cagliaris tilskuere. Det skriver tv2sport.

Formanden for den italienske spillerforening, AIC, Sergio Campana mener, at kampen aldrig skulle være blevet spillet til ende men burde være afblæst. Campana udtaler: ”Reglerne er meget klare i disse tilfælde. Suspension af kampe er en del af dommernes regelsæt, og de regler skal respekteres.”

UEFA har tidligere på året meldt ud, at de bakker dommere op, der vælger at afbryde kampe pga. racistisk adfærd blandt tilskuere. UEFA er samtidig klar over, at det er en drastisk reaktion, da det betyder pointstraf for hjemmeholdet, som taberdømmes 3-0. Tidligere hændelser hvor bl.a. Eto’o har været involveret har dog gjort, at grænserne har rykket sig for, hvilke midler UEFA mener, man bør tage i brug.

Også formanden for den danske spillerforening, Thomas Lindrup, er meget klar i mælet, når sagen drejer sig om racisme: ”Racisme er fuldstændig uacceptabelt, og Spillerforeningen bakker selvfølgelig op om tiltag, der skal sætte en stopper for den slags opførsel. Med kampagnen Giv Racisme Det Røde Kort går vi forrest i bestræbelserne på at bekæmpe den racisme vi ser. Ikke bare i fodboldens verden men samfundet generelt.”