09. 06. 2009

FIFA fjerner aldersgrænse for landsholdsskifte

Mange spillere kan få en ny chance for at spille international fodbold efter, at FIFA’s kongres overraskende har vedtaget at fjerne aldersgrænsen for, hvornår spillere kan skifte landshold.Ifølge de hidtidige regler kan spillere med to nationaliteter, som allerede har spillet for et lands U-landshold, kun skifte til et andet landshold indtil han eller hun er fyldt 21 år.

Forslaget om at fjerne aldersbegrænsningen blev fremlagt af den algierske fodboldforening og blev vedtaget med 58 % af stemmerne i FIFA’s kongres. Dermed er vejen banet for at adskillige spillere kan få endnu en chance for landsholdsfodbold.

Regelændringen påvirker ikke de spillere, der har spillet for A-landsholdet – de vil stadig være spærret i at skifte landshold.

Det algierske forslag blev bakket massivt op af især afrikanske lande, da mange af disse nu håber på at kunne ’genvinde’ spillere, der har spillet på U-niveau for europæiske lande.

Algeriet selv har nu mulighed for at indlemme flere spillere, der har spillet på Frankrigs U-landshold, såsom Lazios midtbanespiller Mourad Meghni. Meghni, der er født i Frankrig af algierske forældre, har spillet for Frankrigs U-17 og U-21 hold men har aldrig spillet for A-landsholdet.